Brugen af musik i detail, restaurations- og kontorbranchen er længe blevet hindret af udfald og dårlig lydkvalitet.
Lyd- og højttalereksperterne hos Spottune har udviklet Spottune Enterprise Solution, der er en ny løsning med patenteret 360-graders omnidirektionel lyd, ny trådløs broadcastteknologi og et unikt cloudbaseret system, der sikrer fejlfri lydkvalitet og mulighed for central styring og kontrol af højttalerne i alle dele af verden.
I detailbranchen, supermarkeder, restauranter og på kontorer spiller musik en stadig vigtigere rolle, hvor velvalgt musik og lyd kan bruges til at påvirke kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Trådløse lydsystemer har imidlertid længe skabt problemer for butikschefer og shopfittere. Den afslappede stemning, som butikkerne forsøger at skabe, forstyrres af dårlig lydkvalitet og signaludfald. Samtidig kan det være en kompliceret og dyr affære at tilføje nye højttalere og få lydsystemet til at fungere korrekt.
Disse udfordringer er nu løst af det danske højttaler- og lydfirma Spottune, der har udviklet et patenteret 360-graders omnidirektionelt højttalersystem kaldet Spottune Enterprise Solution. Systemet er bundet op på ny revolutionerende trådløs teknologi, som sikrer ensartet og stabil lyd af høj kvalitet. Højttalerne styres centralt af et cloudbaseret lydsystem, der gør det muligt at kontrollere lydoplevelsen på tværs af alle virksomhedens afdelinger fra en central hub.
Omnidirektionel lyd optimerer lydoplevelsen
De omnidirektionelle højttalere er plug-and-play og installeres og arrangeres let på de skinner, som allerede benyttes til lys. Føjes nye højttalere til systemet, tilpasser de sig automatisk de andre højttalere. Spottunes nye 360-graders højttalerteknologi fordeler det fulde lydspektrum i alle retninger, og hver enhed kan dække op til 75 kvadratmeter. Selv når højttalerne er placeret i forskellige højder, justerer teknologien automatisk lyden og skaber glidende lydovergange. Det betyder, at der kan skrues ned for lydstyrken og at lydoplevelsen og komforten optimeres, uanset hvor kunden er placeret i forhold til højttaleren.
Ny trådløs broadcastteknologi sikrer uset stabilitet og forhindrer udfald
– Det hele begyndte, da jeg mødte flere butiksmanagere, der var så utilfredse med deres nuværende lydsystemer, at de havde slået deres trådløse forbindelser fra på grund af udfald. Vi har løst dette problem ved at gå væk fra almindelige wi-fi-dataoverførsler og udvikle en lydoptimeret trådløs transmissionsteknologi, siger Søren Louis Pedersen, opfinder og administrerende direktør i Spottune.
Hvor andre trådløse lydsystemer hovedsageligt er lavet til hjemmenetværk med lille netværksinterferens, er den nye trådløse Spottune-løsning designet til at fungere uden udfald i store områder med flere modstridende netværk og andre udefrakommende forstyrrelser. Når en kunde har wi-fi eller Bluetooth tændt på sin smartphone, kan det nemlig skabe forstyrrelser og udfald i almindelige wi-fi-baserede lydsystemer, da de bruger den samme frekvens. Jo flere kunder, der er i butikken, jo større risiko er der for udfald og forstyrrelser i lydbilledet. Fordi Spottunes løsning bruger en anden trådløs protokol, påvirkes den ikke af interferens fra smartphones eller andre Wi-Fi-netværk.
Cloudbaseret system giver fuld kontrol over alle Spottune højttalere i alle dele af verden
Verdens første cloudbaserede lydløsning til virksomheder giver fuld kontrol over playlister, volumen og ydeevne på hver eneste af virksomhedens afdelinger med én central hub, selv på tværs af lande og kontinenter. Med Spottune kan hver enkelt højttaler overvåges og styres centralt uden behov for indblanding i den enkelte afdeling eller butik.
Spottune sikrer en god lydoplevelse for kunder og medarbejdere i 65 Bolia-butikker
Brugen af musik er blevet mere og mere udbredt som et værktøj til at skabe en god kundeoplevelse og et bedre arbejdsmiljø for de ansatte. Hvis en butik har en ensartet og god lydoplevelse, kan musikken guide kunderne mod visse varer og afdelinger i butikken, og gøre det mere sandsynligt, at kunderne vender tilbage en anden gang. Det kan Lars Lyse, musikentusiast, tidligere DJ og administrerende direktør hos Bolia, nikke genkendende til. Han er i gang med at installere Spottunes løsning i alle af Bolias 65 butikker i Europa:
– Alle i detailbranchen ved, at god musik fremmer salget. Spottune Enterprise Solution giver vores globale brandchefer mulighed for at kontrollere, hvilken musik der spilles i hver butik. Det giver vores butiksmanagere fuld kontrol over vores branddesign og skaber sammenhæng mellem vores butikker og vores marketingaktiviteter via lyd og musik, siger Lars Lyse.