Ny KIA Sorento-teknologi hjælper føreren ind og ud af trange parkeringspladser

KIA har i dag annonceret, at den nye Sorento vil være udstyret med mærkets innovative nye Remote Smart Parking Assist (RSPA), når salget begyndet senere på året.

Ny KIA Sorento-teknologi hjælper føreren ind og ud af trange parkeringspladser 1Systemet hjælper førerne med at flytte deres bil ind eller ud af trange parkeringspladser ved hjælp af nøglen som fjernbetjening.

Den fjerde generation af Sorento vil være den første KIA i Europa, der tilbyder RSPA, hvilket gør det lettere at parkere SUV’en under smalle vilkår .

Teknologien er designet til at gøre ud -og indstigningen lettere – enten når førerne skal parkere bilen, eller når de vender tilbage til deres bil, og en med-trafikant har parkeret for tæt på. RSPA fås på dieselvarianter af den nye Sorento i Europa, afhængigt af det enkelte marked og specifikation.

Det betyder, at alle passagerer, inklusive føreren, kan stige ud af bilen og instruere den til at afslutte den sidste fase af selve parkeringsmanøvren. Alternativt kan det bruges til at flytte Sorento’en ud fra et sted, hvor det er umuligt at åbne dørene bekvemt eller sikkert.

RSPA styres eksternt ved hjælp af førerens intelligente nøgle, som gør det muligt at bakke eller køre Sorento’en lige ind eller ud af en parkeringsplads, når køretøjet er blevet stillet til rette af føreren. Teknologien styrer acceleratoren, bremserne og styringen for at bevæge bilen ind eller ud af et rum, mens den overvåger omgivelserne via ultralydsensorer.

Hvis bilen registrerer en potentiel kollision eller fare, såsom et andet køretøj, en cyklist eller en fodgænger i bevægelse, anvender den automatisk bremserne, indtil bilens bane er fri.

Teknologier til at gøre parkeringen sikrere

Sorento’ens nye fjernbetjente parkeringssystem tilbydes sammen med en række andre førerassistentteknologier designet til at gøre parkering og det at forlade en parkeringsplads så sikker som muligt. Disse teknologier inkluderer Reverse Parking Collision-Avoidance Assist Reverse (PCA) and Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).

Ved hastigheder under 10 km/t, benytter PCA bakkameraet og ultralydsensorer til at forhindre, at Sorento’en kolliderer med en fodgænger eller andre forhindringer bag bilen, når man bakker. RCCA gør manøvren, at bakke ud af en parkeringsplads, mere sikker, ved hjælp af radar til at overvåge førerens blinde vinkler til siderne og bag bilen samt identificere køretøjer, der måtte krydse ind bag Sorento’en, mens den bakker. Begge systemer udsender en advarselslyd til føreren og kan anvende bremserne for at undgå en kollision.