Telenor-butikkerne tilbyder digital dannelse med Anders And & Co
Hjem TELEKOMMUNIKATION Telenor-butikkerne tilbyder digital dannelse med ikoniske Anders And & Co

Telenor-butikkerne tilbyder digital dannelse med ikoniske Anders And & Co

Af Redaktionen

Telenor er en af parterne bag en særlig udgave af det ikoniske Anders And & Co, der sætter fokus på digital dannelse og online trivsel.

Særnummeret kan hentes gratis fra 28/9 i Telenor-butikkerne landet over så længe lager haves.

’Anders And og Rip, Rap og Rup går online!’ – dét er titlen på et særnummer af Anders And & Co. som er blevet til i et samarbejde mellem Story House Egmont og Center for Digital Pædagogik og med støtte fra bl.a. Telenor. Særnummeret kan afhentes gratis i Telenor-butikkerne landet over fra 28/9 og så længe lager haves. Med sjove historier som ”Zzzzzzzsikkerhedseksperten”, ”For meget fjæsbog” og ”Når medierne styrer dig” kan læserne blive klogere på, hvad man skal være obs på, når man begår sig online, i Anders Ands velkendte univers.

En undersøgelse af børns online trivsel, viser at hvert tredje barn har oplevet digital mobning, mens seks ud af ti børn har prøvet at skrive noget, som de ikke ville sige i virkeligheden eller som er blevet misforstået. Kun 72 procent af børnene ved, hvad de skal gøre, hvis de modtager sårende beskeder om sig selv eller en ven. Undersøgelsen er lavet af Wilke på vegne af Telenor i forsommeren 2022 blandt børn i 4.-6. klasse.

Et digitalt ansvar

Som leverandør af den teknologi, der gør det digitale liv muligt, føler Telenor et ansvar for at lære børn at begå sig trygt på nettet og håndtere de udfordringer, der er ved at færdes online. Siden 2016 har Telenor derfor tilbudt undervisningsmateriale til 4.-6. klasser under overskriften #digitaltpænt.

”Det digitale har en stor og vigtig plads i børnenes liv. De vokser op i en verden med nye muligheder men også udfordringer. Når de færdes digitalt, oplever de ikke bare mobning, men føler sig også pressede, alene og ser ting, der sætter spor. Den type dårlige oplevelser vil vi også gerne forsøge at hjælpe dem med at lære at håndtere, og skabe de bedste forudsætninger for, at alle børn får en god og tryg digital barndom,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, kommunikations- og CSR-chef i Telenor.

Dette års undervisningsmateriale består af scenarier, som er udviklet med inspiration fra elever, der har fortalt om situationer og hændelser fra virkeligheden.

Telenor-butikkerne tilbyder digital dannelse med Anders And & CoDer er et scenarie for hvert klassetrin i materialet:

  • 4. klasse – når man føler sig alene/udenfor
  • 5. klasse – når man ser ting, som man ikke burde se
  • 6. klasse – når ens identitet påvirkes af ting, man ser/oplever
  • Hvert tredje barn i 4.-6. klasse har oplevet en form for digital mobning
  • Seks ud af ti børn har prøvet at skrive noget de ikke ville sige IRL eller som er blevet misforstået
  • To ud af ti børn føler ikke, at deres forældre kan hjælpe, hvis en ven skriver sårende beskeder

 

 

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>