Zoom giver brugerne mere  kontrol og indsigt i deres data
Hjem TEKNIK Zoom giver brugerne mere kontrol og indsigt i deres data

Zoom giver brugerne mere kontrol og indsigt i deres data

Af Redaktionen

Tillid er afgørende, når brugere skal vælge en service til.

Dét er blandt andet baggrunden for, at Zoom nu optimerer sine privatlivsopdateringer, som giver Zoom-brugerne mere kontrol og indsigt i deres data.

En stærk praksis omkring privatindstillinger er afgørende i forhold til tilliden mellem brugere og techudbydere. Hvis man som bruger af en app, en service eller lignende føler, at ens privatlivsdata er godt beskyttet, vil man helt automatisk også føle en større tryghed ved at anvende den givne digitale teknologi.

Af samme grund har Zooms privatlivs-, produkt- og ingeniørafdelinger været fokuseret på at udvikle brugervenlige løsninger, så brugerne kan kontrollere deres privatlivspræferencer.

Bestræbelserne har resulteret i en række værktøjer og funktioner, der giver brugerne mulighed for nemt at administrere deres data og tage ejerskab over deres privatliv.

Zoom har netop introduceret flere nye tiltag, der giver brugerne mere kontrol og indsigt i deres data.

“Vi er stolte af at annoncere disse privatlivsopdateringer for vores kunder,” siger Lynn Haaland, Chief Compliance, Ethics, & Privacy Officer og vicedirektør hos Zoom, og fortsætter:

“De nye værktøjer giver vores europæiske kunder mere kontrol over, hvor deres data behandles og opbevares, sammen med muligheden for at slette personlige data. Institutioner kan vælge os velvidende, at de har valgt en leverandør, der er forpligtet til at beskytte deres data.”

Samarbejde er nøglen

Zooms nye privatlivsfunktioner blev udviklet som en del af det tætte forhold til SURF, samarbejdsorganisationen for IKT i hollandsk uddannelse og forskning. I 2021 begyndte Zoom at arbejde med SURF som svar på en Data Protection Impact Assessment (DPIA). Som et resultat heraf gør Zoom store fremskridt med hensyn til privatliv for sine brugere, og mange af de nye funktioner er et direkte resultat af dette tætte samarbejde.

“Vi er glade for de justeringer, Zoom har foretaget til sin software som følge af vores samarbejde. Med Zooms nye privatlivsfunktioner og nylige ændringer har virksomheden vist en forpligtelse til europæiske privatlivsstandarder. Vi er meget glade for resultatet og de positive fordele for europæiske brugere,” siger Jet de Ranitz, administrerende direktør og formand for SURFs bestyrelse.

Hvor finder man de nye indstillinger?

Zoom giver brugerne mere  kontrol og indsigt i deres dataZooms nye værktøjer til anmodninger om adgang til registrerede og sletning af data er tilgængelige på Zoom-webportalen under “Beskyttelse af personlige oplysninger”. Marketingpræferencecentret kan også tilgås via linket “Administrer præferencer” i Zoom marketing-e-mails, og europæisk teknisk support er også tilgængelig på https://eu.support.zoom.us. For EØS-baserede betalte kunder begyndte Zoom også at udrulle muligheden for at aktivere EØS-baseret datalagring i Zoom Privacy Center. Zooms dataopbevarings- og sletningspolitikker kan findes i virksomhedens datablad.

De nye tiltag er:

  •  EEA-baseret datalagring: Betalte kunder baseret i the European Economic Area (EEA) vil være i stand til at vælge visse data til møder, webinarer og teamchat, der skal gemmes Iq1 fremover. Ved at tilbyde lokal datalagring vil Zoom give kunderne tillid til, at deres kvalificerede data opbevares inden for EØS-grænserne. Data vil kun blive delt med amerikanske teams i individuelle tilfælde og under ekstraordinære omstændigheder, såsom med Zooms Trust & Safety-team.
  • Europæisk supportteam: Zoom har etableret et dedikeret supportteam i Europa, som giver kunder, der tilmelder sig, mulighed for at modtage direkte teknisk support. Alle supportoplysninger vil blive behandlet inden for EØS af lokale medarbejdere inden for normal arbejdstid.
  • Anmodninger om adgang til datasubjekter: Zoom har udviklet et nyt værktøj til administratorer til nemt at svare på registrerede anmodninger om adgang eller sletning af deres personlige data til Zoom-møder, webinarer og teamchat. Dette værktøj letter overholdelse af GDPR- og CCPA-anmodninger.
  • Marketingpræferencecenter: Brugere kan til- eller fravælge Zooms marketingkommunikation og nyhedsbreve med blot et enkelt klik.
  • Sporing af revisionslog: Administratorrevisionslogfiler registrerer de specifikke handlinger, som administratorer udfører på vegne af brugere. Nu har kontoejere og administratorer mulighed for at spore, hvornår disse logfiler eksporteres eller slettes.
  • Dataopbevaring: Brugere vil have mere synlighed i Zooms dataopbevarings- og sletningspolitikker samt de standarder og handlinger, virksomheden foretager for at tilpasse sig politikkerne.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>