BMW M 1000 RR: Første M model fra BMW Motorrad

Ren racerteknologi, som opfylder de højeste krav til motorsport

BMW M 1000 RR: Første M model fra BMW Motorrad 1Allerede i slutningen af 2018 blev det legendariske bogstav ”M” tilføjet til BMW Motorrad, med M specifikt ekstraudstyr og M Performance-dele. Med den helt nye BMW M 1000 RR, er der nu verdenspremiere på den første rene M model baseret på BMW S 1000 RR.

Med en ydelse på 212 hk, en køreklar vægt på kun 192 kg samt en affjedring og aerodynamik, der er designet til maksimal ydelse på racerbanen, opfylder den nye M 1000 RR alle forventninger til en superbike.

Racergener for maksimal performance

Den nye BMW M 1000 RR har en vandkølet, firecylindret rækkemotor baseret på S 1000 RR’s drivlinje med BMW ShiftCam-teknologi, som sikrer variabel ventilstyring, der er specifikt udviklet til motorsport.

Den opnår sin maksimale ydelse på 212 hk ved 14.500 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 113 Nm opnås ved 11.000 omdr./min.

Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 3,1 sekunder og tophastigheden 306 km/t.

Aerodynamikken var en af de vigtigste faktorer ved udviklingen af den nye superbike. Ud over maksimal hastighed, der er en af forudsætningerne for at være hurtig på bane, var der også et andet mål – nemlig at etablere den bedst mulige kontakt mellem dæk og underlag, især ved acceleration.

M ”finner” og den høje vindskærm – som dels er udviklet gennem intensive test på racerbane, men også i BMW Groups vindtunnel – er lavet af karbon, som sikrer bedre downforce og dermed ekstra kraft på forhjulet, afhængig af hastigheden. Dette modvirker krængning, sikrer hurtigere acceleration og dermed hurtigere omgangstider. Effekten af vindskærmen er også mærkbar i kurver og ved nedbremsning, idet den aerodynamiske udformning tillader senere bremsning samt øget svingstabilitet.

Chassiset på den nye M 1000 RR er baseret på S 1000 RR med ramme af aluminium – igen for at opnå de bedst mulige omgangstider på racerbanen. Chassiset er derfor kompromisløst designet til racerbanen, men overbeviser også med kvaliteter til landevejskørsel.

Standard er Launch Control for perfekt start bag startlinjen samt Pit-Lane-Limiter for præcis hastighed i pit lanen.

Født til racing: M DNA

For første gang nogensinde er en BMW motorcykel udstyret med M bremser – lige som bilerne fra BMW M afdelingen. De er udviklet med erfaringerne fra racermaskinerne fra Superbike World Championship. Med M karbonhjul, har den nye M 1000 RR mere high-tech komponenter end nogen anden BMW motorcykel, hvilket er fundamentet for den imponerende performance på både bane og vej.

Racergenerne fremhæves med de karakteristiske BMW M Sports-farver i lyseblå, mørkeblå og rød.

BMW M 1000 RR har forskellige køreindstillinger, som altid kan tilpasses til den aktuelle situation: ”Rain”, ”Road”, ”Dynamic”, ”Race” og ”Race PRO1-3” samt den seneste generation af Dynamic Traction Control. Derudover en gearskifte-assistent for gearskifte både op og ned uden brug af kobling.

BMW M Competition-pakke

For de kunder, som ønsker at give M 1000 RR et ekstra krydderi i form af BMW M Competition-pakken indeholder den: M GPS omgangstæller, M GPS data logger, M bemalede dele, M karbonpakke ligesom 220 g lettere svingarm, friktionsoptimering, vedligeholdelsesfri og DLC-coated M Endurance kæde samt passagerpakke.

Dansk lancering

BMW M 1000 RR har dansk lancering i foråret 2021, når solen igen står højt på himlen.