Elektrikeren er en overset brik i det store klimapuslespil
Hjem BÆREDYGTIGHED Elektrikeren er nu en overset brik i det store klimapuslespil

Elektrikeren er nu en overset brik i det store klimapuslespil

Af Redaktionen

Klima- og energikrisen har aldrig været større, og det kræver handling nu.

Sådan lyder det fra nogle af landets største aktører i den danske el-branche, der mener, at elektrikeren har en afgørende rolle i løsningen på klima- og energikrisen.

Elektrikeren er en overset brik i det store klimapuslespilAktørerne har som de første i landet søsat et ambitiøst projekt om Danmarks første grønne servicevogn, der er dokumenteret grøn fra inderst til yderst, og som inkluderer elektrikere, der kan rådgive om bæredygtige valg.

Danmarks første grønne servicevogn med solceller på taget har netop taget første tur på de danske veje. Vognen er den første af sin art og skal kickstarte et ambitiøst bæredygtighedssamarbejde mellem nogle af Danmarks største aktører i el-branchen. Målet er at gøre danske elektrikere langt mere bæredygtige, end de er i dag.

Ifølge en ny rapport fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund* spiller el-branchen en helt afgørende rolle i at realisere Danmarks ambitiøse klimamål for 2030. Mens blot 1 procent af den grønne omstilling kan realiseres gennem el-branchens egen drift, er påvirkningen af kunder om klima- og energivenlige løsninger massiv. Og helt op til 80 procent af omstillingen kræver, at el-branchen sættes i spil.

Den grønne servicevogn har el som drivlinje, solceller på taget, energieffektive og miljøvenlige produkter i bilen og en installatør, der er under uddannelse i at træffe bæredygtige valg både for kunden og sig selv. Den første vogn er netop rullet ud på de danske veje, og partnerskabet planlægger flere vogne allerede til efteråret.

”At vognen ruller ud netop nu, har aldrig været mere relevant. Energistyrelsen har hævet sit gasberedskab til ”Early Warning” og opfordrer alle til at se på, hvordan vi mindsker vores energiforbrug i hjemmet. Og her har elektrikeren en særdeles vigtig rådgivningsopgave foran sig,” siger Thomas Møllgaard, leder for forretningsudvikling og bæredygtighed i Schneider Electric.

”Vi har iværksat den grønne servicevogn, fordi vi som en af Danmarks største servicevirksomheder har et stort ansvar for at gå forrest i branchen, når det kommer til energieffektive og bæredygtige løsninger. Vores flere end 400 medarbejdere skal gennemgå bæredygtighedstræning i energieffektive løsninger, og det er en investering, som både kommer til at gavne vores kunders pengepung og klimaaftryk,” siger Lars Mejlby, administrerende direktør i SIF Gruppen.

”Tal peger på, at 9,7 millioner ton CO2 reduceres gennem løsninger*, som el-branchen udvikler sammen med kunden gennem en kombination af klassiske installatørdyder og indsigt i de nye muligheder. Som sourcing- og servicevirksomhed til danske installatører tager vi denne opgave meget alvorligt. Vi er forpligtet til den grønne omstilling, og derfor ligger det her projekt os meget nært. Vi bidrager både til uddannelsen, produkter, dokumentation og rådgivning til hele den grønne servicevogn. Vi arbejder med et helhedsperspektiv for, hvordan vi med tiltag som dette kan være med til at løfte branchen,” siger Mette Bredkjær, direktør for bæredygtighed i Solar.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>