En kollega der altid har de mest relevante resultater klar, som aldrig holder pause og ikke går hjem, når dagen er ovre.
Det lyder umiddelbart umuligt, men sådan kan virkeligheden se ud med Adobe Analytics’ virtuelle analytiker, som Adobe nu løfter sløret for.
Virksomheder i dag bliver oversvømmet med data, hvad enten det kommer fra websider og apps eller fra nye områder som stemmegenkendelse eller AR. Med så stor en overflod af information er det kort sagt umuligt at ansætte menneskelig arbejdskraft nok til at grave sig igennem databunkerne.
Adobe løfter derfor nu sløret for deres nyeste innovation på området – den virtuelle analytiker. Den virtuelle analytiker er baseret på Adobe Sensei, Adobes AI- og maskinlæringsteknologi, og kan automatisk give virksomheder adgang til hidtil ukendte dataområder, uden at brugeren overhovedet behøver at spørge.
Den virtuelle analytiker har allerede været igennem et længere testforløb, og ifølge marketingchef for Adobe i Norden har fordelene ved de AI-drevne analyser været tydelige.
”Vi har taget os god tid med den nye virtuelle analytiker, og vi har brugt flere år på at afprøve teknologien på rigtige kundedata, så vi var sikre på, at AI’en kunne løse reelle problemer. Da vi stadig var tidligt i udviklingsfasen, var der et stort globalt brand der hjalp os med at teste, og de fortalte os, at den information de fik fra den virtuelle analytiker svarede til, hvis de havde ansat 100 nye dataforskere,” siger John Bates, director of Product Management ved Adobe Analytics.
Med den virtuelle analytiker i Adobe Analytics kan virksomheder blandt andet få:
Information, de ikke engang vidste, de havde brug for: Den virtuelle analytiker vil konstant analysere virksomhedens data og finde frem til nye, interessante mønstre, hvad enten det drejer sig om kundeadfærd på websites eller ineffektive salgsindsatser. Med adgang til disse data kan virksomheder få løst problemer, som de ikke var klar over, at de havde.
Altid de mest relevante resultater: Den virtuelle analytiker er hele tiden proaktiv i forhold til, hvordan forskellige datapunkter bliver prioriteret, uden at brugeren behøver at spørge om det. Det er for eksempel ikke længere nødvendigt at sammenligne resultater manuelt. Den virtuelle analytiker vil automatisk sammenligne virksomhedens resultater, hvad enten det drejer sig om resultaterne fra i går, i sidste uge eller fra fem år tilbage – uanset hvad du leder efter, vil analytikeren have resultater klar.
Analytikeren bliver klogere hver eneste dag: Gennem Adobe Sensei vil den virtuelle analytiker med tiden tilpasse sig brugernes adfærd. På den måde sikrer man sig, at man altid bliver præsenteret for den mest relevante information. Det er fx også muligt at sammenligne brugerens adfærd med andre brugere i virksomheden for at findes matches, der giver endnu mere relevante forslag i fremtiden.