Tech er ikke længere en branche -det er vores hverdag

[KRØNIKE] Tech er i dag reelt mere et begreb end en branche, skriver Michael Zink, Landechef for Salesforce i Danmark i sit indlæg, og sætter fokus på at alle virksomheder efterhånden baserer sig på tech-løsninger, der bliver stadig mere avancerede for at styrke kunderelationerne.

Tech er ikke længere en branche -det er vores hverdag 1
Michael ZInk, VP og landechef for Salesforce i Danmark

For ikke så længe siden læste jeg en artikel af Bask Iyer fra VMWARE & DELL TECHNOLOGIES der skrev, at at alle virksomheder er blevet tech-virksomheder. Jeg må sige, at jeg er enig et meget langt stykke hen ad vejen.

Teknologi er i dag en så afgørende del af fundamentet i alle virksomheder, at det nærmest er ligegyldigt at tale om tech-virksomheder, ud fra en betragtning om techs betydning for deres drift og eksistens. Det eneste sted det giver mening er i forhold til, hvilke ydelser de sælger.

Men lad os fokusere på tech-delen

Tech har altid været afgørende. Om det var stammen der var først med bue og pil, eller dem der i vores verden i dag får voice search og AI til at spille optimalt på deres site, søgemaskine eller webshop… det er stadig tech og high-tech i forhold til den aktuelle tidsalder.

Jeg tror på at AI og voice search bliver afgørende inden for kort tid. Salesforce har netop udviklet nye modeller, der har sat turbo på hele AI området i samspil med talt dialog. Og voice recognition og tale-moduler til virtuelle assistenter er også blevet virkelig gode. Se blot på Google.

Vi er ikke længere låst af, at stille stemme-baserede spørgsmål på en helt bestemt måde for at AI og modellerne i søgesystemet kan forstå, hvad vi ønsker. I dag, og endnu mere i den nærmere fremtid, kan vi føre en egentlig dialog med vores virtuelle hjælpere – og de vil forstå, hvad vi ønsker.

Det er ikke science fiction på nogen måde. Og der er ikke længere noget mærkeligt i at stille spørgsmål eller give kommandoer til sin virtuelle hjælper. Vi gør det, når vi indtaler sms’er og emails, når vi beder vores smartphone om at huske på vores aftaler, beder Siri finde informationer eller beder Google assistant bestille tid til en klipning. Retail, service, medico, finans… alle vil blive endnu mere tech baseret, og hvorfor ikke – hvis det tjener et formål.

Tænk på når vi som kunder oplever, at vi i vores foretrukne webshop rent faktisk har en dialog med den virtuelle shopping assistant, der via AI og machine learning ved hvad vi har interesse i, hvilke farver vi bedst kan lide, hvilken størrelse vi bruger, hvad vi har købt for nylig og måske hvad humør vi er i på baggrund af sprogbrug og tone tidligere på dagen – og de kan matche deres adfærd til det.

Jeg synes ikke, det lyder så tosset. Som kunde får jeg god service både online og i den fysiske butik. Og det er vel hvad vi gerne vil have – at blive genkendt, ikke at skulle gentage os selv, om hvad vi leder efter og føle os lidt specielle. For det er vi. Vi er nemlig blevet et segment i os selv – hver enkelt af os.

Vi er der ikke helt endnu på alle pnkter, men jeg kan ikke se nogen grund til at det ikke bliver sådan. Ser jeg på, hvad vi hos Salesforce allerede har implementeret og er ved at løbe i gang, kan jeg kun blive helt grebet af spænding og entusiasme. Jeg er glad for at fremtiden er i fuld gang.