Mangel på både nye og brugte biler samt en hastig udvikling i hele bilbranchen har fået flere danskere til at få øjnene op for at lease bil.
De kendte omkostninger lokker i den ustabile økonomi.
Det er ingen hemmelighed, at bilbranchen har været udfordret af corona, der har skabt mangel på både nye og brugte biler samt reservedele og mikrochips.
Sidenhen har krig og inflation ikke ligefrem gjort det nemmere at holde hjulene i gang. Det hele har ifølge Autobranchen Danmark fået danskerne til at efterspørge leasing og billeje i højere grad inden for de seneste par år.
– Forsinkelserne har fået forbrugerne til at kigge mod nye produkter, og med faste udgifter og fleksible aftale er leasing blevet tillokkende for mange. Nogle skal finde en bil i en overgangsperiode, til den nye bil kommer, mens andre har fået øje på de nye muligheder som konsekvens af manglen på biler. Mange kunder er også blevet mere åbne over for at vælge en brugt bil, et nyt mærke eller en anden model, hvis bilen kan leveres hurtigt. Her spiller korttidsleasing og udlejning også en rolle, siger administrerende direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg.
Faste omkostninger lokker
Hos biludlejningskæden Autokonzept, der udlejer alle størrelser biler hos lokale autoforretninger i hele Danmark, har man oplevet en markant større interesse for leasing både på længere sigt og i helt korte perioder på ned til en enkelt måned – såkaldt minileasing.
– Ventetiden på nye biler kan være flere år, og priserne på brugte biler er strøget til himmels, og det sætter naturligt et skub i leasingkonceptet. Samtidig ønsker de fleste at kende omkostningerne ved at have en bil, og det gør man, når man leaser. Her er den eneste ubekendte benzinpriserne, siger Niels Bork, der er direktør i Autokonzept.
At forudsigeligheden er i høj kurs, undrer ikke hos AutoBranchen Danmark:
– Selvom leasing og biler på abonnement er vækstet på grund af manglen på biler, er der også en grundlæggende tendens i samfundet, hvor forbrugerne vil have forudsigelighed i økonomien. Af samme årsag vælger mange bilejere også at tegne en serviceaftale på værkstedet. Den trend begyndte inden leveringsproblemerne, men den er uden tvivl accelereret af manglen på biler, siger Gitte Seeberg.
Udviklingen stikker af
Hos Autokonzept regner man ikke med, at interessen for leasingaftaler tager af, selv hvis leveringstiden på biler minimeres.
– Den teknologiske udvikling inden for biler bevæger sig voldsomt hurtigt lige nu, og man kan ikke vide sig sikker på, om det er den rigtige bil, man køber – uanset om vi snakker el, benzin eller hybrid. Det gør det sværere at beregne værditabet, og derfor regner vi med at se flere vælge leasing fremover, også hvis forsyningskæderne kommer op at køre som tidligere allerede i morgen, lyder det fra Niels Bork.