60 procent af forbrugerne opgiver køb på webshops på grund af dårlig brugeroplevelse
Hjem UNDERSØGELSE 60 procent af forbrugerne opgiver køb på webshops på grund af dårlig brugeroplevelse

60 procent af forbrugerne opgiver køb på webshops på grund af dårlig brugeroplevelse

Af Redaktionen

60 procent af forbrugerne opgiver køb på webshops på grund af dårlig brugeroplevelse og det koster e-handelsvirksomheder milliarder

Dårlige hjemmesider koster webshops milliarder af kroner, viser en ny undersøgelse fra Storyblok.

Over 40 procent af forbrugere forlader en hjemmeside inden for 10 sekunder, hvis de finder den for dårlig

Storyblok, den førende udbyder af content management systemer (CMS) i 2022, annoncerede i dag ny forskning, som afslører de enorme omkostninger dårlig designede webshops har for globale e-handelsvirksomheder.

6.000 forbrugere i USD og Europa er blevet spurgt om deres online shoppingadfærd og oplevelser på websites og webshops.  Hele 60 procent af forbrugerne siger, at de opgiver køb på grund af dårlig brugeroplevelse på websites. E-handelsvirksomheder mister i gennemsnit 5 køb om året pr. forbruger, og 8 procent af forbrugerne opgiver mere end 10 køb årligt.

Undersøgelsen viser, at dårligt webdesign giver færre onlinehandler:

  • En forbruger opgiver i gennemsnit 5 køb om året på grund af dårligt designede webshops
  • 42 procent beslutter, om de vil blive på eller forlade et website inden for 10 sekunder – hele 20 procent beslutter sig inden for 5 sekunder
  • 23 procent planlægger at foretage flere julegavekøb online i år. 51 planlægger lave samme antal onlinekøb som i 2021, og kun 7 procent har til hensigt ikke at foretage køb online.
  • Ekstra funktioner såsom chatbots betyder mindst for forbrugerne, hvor kun 27 procent nævner dem som vigtige
  • Begrænsede betalingsmuligheder, dårlig navigation eller layout og langsom responstid er hovedårsager til, at forbrugerne opgiver webshops

Da de blev spurgt om deres hvad der primært får dem til at forlade en webshop, sagde 37 procent at det er lige dele på grund af begrænsede betalingsmuligheder og dårlig navigation eller layout (37 procent). Dernæst er langsom responstid årsag til, at man dropper at handle på en webshop (33 procent).

Og dårligt design påvirker ikke kun brugeroplevelsen, når man er online, 42 procent af amerikanerne sagde, at de ved mindst én lejlighed har været flove over at fortælle, hvor de har købt et produkt, fordi hjemmesiden var så dårligt designet. I sammenligning har kun 18 procent af europæerne haft den samme oplevelse af flovhed.

60 procent af forbrugerne opgiver køb på webshops på grund af dårlig brugeroplevelseAnbefalinger fra venner og familie er nemlig den største indflydelse på forbrugeres købsbeslutninger fortæller 56%. Sociale medier blev citeret som meget mere indflydelsesrige for amerikanere sammenlignet med europæere. 48 procent af amerikanske online-shoppere sagde, at det at se et produkt på sociale medier er en vigtig faktor sammenlignet med 35 procent i Europa. Marketing e-mails og onlineannoncer havde mindst indflydelse viser undersøgelsen. Derfor er godt og intuitivt design altså essentielt, hvis forbrugere skal anbefale en webshop. Er webshoppen i top, så vil anbefalingerne også komme viser undersøgelsen.

Simpelt og intuitivt design er vejen frem

Besøgende på webshops vil langt hellere have simpelt og intuitivt design med hurtig responstid end en masse funktioner. Og det går fremad, for hele 60 procent mener, at e-handelswebsteder kun bliver bedre og en meget lille brøkdel på kun 5 procent, der siger, brugeroplevelsen på websites bliver værre.

På trods af økonomisk usikkerhed siger 23 procent af forbrugerne, at de planlægger at foretage flere julekøb online i år sammenlignet med i 2021.   13 procent har til hensigt at foretage færre, mens kun 7 procent slet ikke har til hensigt at handle online i julehandlen 2022. Af dem, der sagde, at de ville foretage færre køb, angav 19 procent forsyningskæde- eller leveringsproblemer som deres største bekymring, og 18 procent sagde, at de foretrak oplevelsen i butikken.

“Forbrugerne vil have nem navigation, intuitivt design og hurtig responstid. Måske virker 5 ugennemførte køb per forbruger måske ikke af meget, men når du skalerer dette op til antallet af besøgende per webshop, så er det mange køb, som virksomheder går glip af og ikke mindst et meget betydeligt omsætningsbeløb,” siger Dominik Angerer, administrerende direktør og medstifter af Storyblok.

“Yderligere funktioner er stadig en vigtig faktor for at tiltrække kunder, men det er vigtigt at få det grundlæggende rigtigt først. For eksempel ved at investere i en hovedløs, komponerbar handelsteknologisk infrastruktur kan virksomheder skabe grundlaget for en fantastisk, hurtigt ydende brugeroplevelse,” tilføjer Dominik Angerer.

Storyblok spurgte også online-shoppere, om virtuelle eller augmented reality-oplevelser ville tilskynde dem til at foretage køb. 42 procent sagde ja (stigende til 57 procent for amerikanere), 37 procent sagde nej, og 21 procent var usikre.

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>