Coop effektiviserer alle butikker og kanaler med mobil løsning
Hjem Nyheder Coop effektiviserer alle butikker og kanaler med mobil løsning

Coop effektiviserer alle butikker og kanaler med mobil løsning

Af Redaktionen

Den hårde konkurrence i den norske dagligvarehandel gør, at der skal fokuseres på digitale løsninger for at optimere butikkernes ressourcer og skabe bedre kundeoplevelser.

Det er baggrunden for, at landets næststørste dagligvarekæde, Coop, har tacklet forskellige udfordringer i deres ældre systemer og skabt mere effektive processer for de mere end 1.250 butikker og 28.000 medarbejdere.

Coop identificerede flere processer i butiksnetværket, som var ude af sync, blandt andet forskelle i hvordan digitale og trykte materialer blev håndteret i butikkerne.  Der var også udfordringer med, at butikspersonalet var nødt til at forlade butiksområdet og gå på kontoret for at håndtere almindelige opgaver såsom udskrivning af skilte og plakater. De ældre systemer havde også andre begrænsninger, for eksempel tog det tid at hente data, og der var grænser for, hvor effektivt de kunne lave de forskellige skiltestørrelser, som butikkerne har brug for.

”I praksis havde vi ét system til at lave skilte med billeder og tilhørende tekst og ét system til andre skilte, hvilket var meget ineffektivt”, siger Rolf Wathne, IT-ansvarlig for Coops butikskæder. ”Vi lever i en tid, hvor det er vigtigere end nogensinde, at vores kundeinformation er den samme på nettet som i butikken, og at personalet kan opdatere alt materiale via mobile enheder i butikken”.

På udkig efter alternativer

For at løse udfordringerne ønskede Coop at investere i nye løsninger, som kunne oprette og opdatere alle skilte i butikkerne uden de begrænsninger, der var tidligere. På ønskelisten stod en mobil løsning, som var nem at anvende for alle ansatte, og som ikke krævede brug af backoffice-computeren. Ledelsen ønskede også en cloud-løsning, hvilket Lexmark kunne tilbyde, hvor der ikke var behov for yderligere servere, og hvor virksomhedens cloud-team kunne sørge for, at alle butikker fik hurtig og kontinuerlig ydeevne.

Dagligvarekæden lavede en udbudsrunde om en udgivelsesplatform, som kunne integrere alle formater, både trykte og digitale, og vise information på en visuelt tiltalende og konsekvent måde til kunder i alle kanaler. Systemet skulle være enkelt at installere i alle butikker og nemt at anvende for kædens titusindvis af butiksmedarbejdere.

”Forbrugerne forventer nu en sammenhæng mellem alle kanaler med samstemmende information, og derfor har vi brug for løsninger, som gør det muligt”, siger Rolf Wathne hos Coop. ”Vores indkøb viste, at Lexmark var den eneste aktør, der kunne imødekomme disse behov med et system og mobile enheder, som kan håndtere og opdatere alle datapunkter på alle typer af skilte”.

Holistisk tilgang

Platformen fra Lexmark gør det muligt for butiksmedarbejderne at håndtere alle formater og bruge intelligente funktioner til automatisk at finde det korrekte format og den korrekte kategori, samtidig med at alt styres via en brugervenlig mobilenhed. Med 1.250 butikker over hele landet, der har både centrale og lokale servere samt hardware, kunne Lexmarks løsning standardisere processerne til at håndtere butiksmateriale. Løsningen kunne også sikre, at alle dele af systemet havde de korrekte opdateringer og drivere.

Butikkerne oplevede resultater umiddelbart efter indførelsen. Næsten 95 % af alle skilte og etiketter håndteres nu via håndholdte enheder. Butiksansatte oplever, at det er nemt at printe materialer, opdatere priser og tilbud samt håndtere elektroniske prisetiketter på butikshylderne.

”Løsningen er meget stabil og håndterer alle butikker, opdateringer og udskrifter samtidig”, siger Rolf Wathne hos Coop. ”Introduktionen gik også glat, hvor Lexmark kunne handle hurtigt, hvis der opstod nogle spørgsmål”.

Sparer tid for personalet

Løsningen fra Lexmark gør det muligt for dagligvarekæden at sikre, at alle priser er korrekt opdaterede med samstemmende information i alle kanaler, hvilket understøtter både kundeoplevelsen og salget.

”Vi har fået mange positive tilbagemeldinger fra medarbejderne, der anvender den nye løsning”, siger Rolf Wathne hos Coop. ”Den sparer meget tid, og vi har elimineret vores behov for backoffice-computere, hvilket gør, at butiksmedarbejderne kan være der, hvor de skaber mest værdi for kunderne, nemlig i butikken”.

Digitalt førende

Coop arbejder nu med Lexmark for at digitalisere deres 1.250 butikker yderligere. I den nærmeste fremtid kommer de to virksomheder til at arbejde sammen om at videreudvikle den måde, digitale skærme bliver brugt i butiksområderne på og automatisere flere processer i butikkerne.

”Coop Norge er førende inden for digitalisering af butikker, og vi er stolte over vores samarbejde omkring disse vigtige processer”, siger David Jenkins hos Lexmark.  ”Sammen kan vi med den rette teknologi skabe endnu mere digital innovation i butikkerne”.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>