Danskerne er nervøse for hygiejnen i fysiske butikker – her er tre gode råd til detailbranchen

Størstedelen af danske forbrugere (60 pct.) vil hellere handle i fysiske butikker end online.

Danskerne er nervøse for hygiejnen i fysiske butikker – her er tre gode råd til detailbranchen
Danskerne er nervøse for hygiejnen i fysiske butikker – her er tre gode råd til detailbranchen

Alligevel er næsten halvdelen af forbrugerne (43 pct.) nervøse for hygiejnen i de fysiske butikker.

Men der er godt nyt til forbrugerne, mener virksomheden bag undersøgelsen, Adyen, der her giver tre gode råd til, hvordan virksomhederne kan håndtere forbrugernes utryghed og samtidig øge salget.

Danske forbrugere vil helst købe deres varer i fysiske butikker. Men det er ikke uden forbehold eller betænkeligheder, når vi handler i de fysiske butikker. Mange danskere er nemlig nervøse for hygiejnen – fx når de betaler for deres varer.

Det fremgår af rapporten Adyen Agility Report 2020 fra betalings- og teknologivirksomheden Adyen, som stiller skarpt på coronakrisens betydning for forbrugernes adfærd i Danmark og ti andre europæiske lande.

43 pct. af de danske forbrugere er bekymrede for hygiejnen, når de handler i fysiske butikker, viser undersøgelsen. Dét på trods af, at mange forretningsdrivende under coronakrisen har investeret massivt i teknologiske løsninger som fx selvbetjening og kontaktløs betaling for at reducere kontakten mellem forbrugere og butikspersonale og hermed smittefaren.

“Danske forbrugere vil gerne støtte de fysiske butikker, men mange er betænkelige ved hygiejnen. Derfor er det naturligvis vigtigt, at butikkerne både lever op til de skærpede krav, og at de tydeligt kommunikerer, hvordan de gør det. Og så er det selvfølgelig en fordel at tilbyde flere forskellige købsmuligheder, hvis forbrugerne fx hellere vil shoppe online,” siger Tobias Lindh, landechef for Norden og Baltikum i Adyen.

Tre gode råd: Sådan kan forretningsdrivende give forbrugerne ro i maven og samtidig øge deres salg

Detailvirksomheder kan naturligvis ikke styre, hvordan coronakrisen udvikler sig. Alligevel er der en række faktorer, de kan tænke ind, oplyser Tobias Lindh fra Adyen, der her giver tre gode råd til, hvordan de fysiske butikker kan tiltrække og fastholde forbrugerne:

  1. Indfør kontaktløs betaling
    En betalingsautomat kan være svær at holde ren. Med kontaktløs betaling minimeres risikoen for berøring og smitte. De butikker, der ikke allerede har kontaktløs betaling, kan med fordel indføre det, så forbrugerne kan føle sig trygge, når de handler.
  2. Brug sensorer til at registrere, hvor mange kunder der er i butikken
    For mange mennesker samlet et sted kan skabe utryghed. Derfor er det vigtigt, at antallet begrænses, så kunderne føler sig trygge. Overvej, om butikken er indrettet til at rumme det maksimalt tilladte antal mennesker, og sørg for at have sensorer, der kan oplyse, om antallet overstiger det maksimale.
  3. Investér i ny teknologi, der forbedrer kundeoplevelsen 

Intelligent teknologi er afgørende for hver tredje danske forbrugers valg af butik. Det kan fx være selvbetjeningsløsninger, som reducerer kontakten mellem forbrugere og butiksansatte, eller som forbedrer oplevelsen for kunderne. Et andet godt eksempel kan være den teknologi, der er med til at skabe en personaliseret kunderejse på tværs af hjemmesider, apps og fysiske butikker, som i sidste ende kan øge salget.