Digitalisering skal bane vejen for ny generation

SnoerGlas skal digitaliseres fra inderst til yderst. Den proces er en nødvendighed for at nå til en moderne virksomhed, der kan overtages af en ny generation. Men digitaliseringen må ikke tage overhånd.

Torben Snoer

Selvom Torben Snoer ikke har bestemt sig for, hvornår han trækker sig tilbage fra direktørposten i den familieejede glarmester-virksomhed SnoerGlas, så er forberedelserne til et generationsskifte til fjerde generation i fuld gang. SnoerGlas startede som ren glarmester-virksomhed, men har gennem årene udviklet sig til også at kunne tilbyde aluminiums- og glaskonstruktioner samt som det sidste nye; specialløsninger i træ gennem fusionen med glarmester, tømrer- og snedkervirksomheden Søren Lind Sørensen, som sammen med Snoer Koncernen er blevet til Snoer Træ Aps.

En ny form for balance
For Torben Snoer var det vigtigt, at den næste generation ikke skulle drive virksomheden på samme måde, som han har gjort. Det har fungeret fint for ham, men som han selv siger er nutidens generation ikke interesseret i at gå i ét med virksomheden og arbejde op mod 70 timer om ugen.

»Nutidens generation søger en anden form for work-life-balance,« siger Torben Snoer. Derfor rådførte han sig med Væksthuset Hovedstaden; for hvordan kunne arbejdsprocesserne optimeres på en måde, så alle opgaver ikke var afhængige af direktørens øjne?

»Vi ville af med afhængigheden af en backup til alt,« forklarer Torben Snoer og fortæller, at han med Væksthusets forskellige tilbud såsom en tilknyttet konsulent, ‘Vækst via Ledelse’, ‘Vækstløftstilskud’ og ‘Erhvervspartnerskab’ blev opmærksom på, at SnoerGlas skulle gennemgå en gennemgribende digitalisering.

»Det er et stort skridt på vejen til at gøre virksomheden parat til at møde fremtidens udfordringer og gøre den klar til fjerde generation,« siger Torben Snoer.

Et nyt IT-overblik
I dag har digitaliseringsprocessen blandt andet gjort, at medarbejderne kan tilgå deres arbejdssedler elektronisk, de kan indrapportere deres tidsforbrug elektronisk og hele lager- og bestillingssystemet håndteres elektronisk.

»Vi har i dag et helt andet overblik over virksomheden. Det gør, at vi er hurtigere og mere effektive, og at vi dermed kan give vores kunder en bedre service,« siger Torben Snoer, der er overrasket over, hvor gnidningsfrit medarbejderne har taget digitaliseringen til sig.

»IT er i dag en stor del af folks privatliv. Derfor er mange blevet vant til at bruge det – selv folk over 40 år. For 10 år siden ville en digitaliseringsproces have været et skrækscenarie for mange håndværkere,« siger Torben Snoer, der dog er meget opmærksom på, hvad kerneopgaven er i SnoerGlas.

»I digitaliseringsprocessen skal man huske, at vi leverer et håndværk – ikke et IT-system. IT-delen skal være et værktøj og et nødvendigt middel til at kunne drive en bedre forretning. Det må aldrig stå i vejen for selve arbejdet,« siger han.

Nu til den vitale del
Det næste skridt i SnoerGlas er at digitalisere planlægningen, og få planlægningen i de tre virksomheder under Snoer-koncernen til at spille sammen. For hvis planlægningen optimeres, kan SnoerGlas for alvor højne omsætningen, vurderer Torben Snoer.

»Planlægning er en vital del af virksomheden, for det er ufatteligt vigtigt, at vi får afklaret, hvad der skal laves, hvad der skal bestilles, hvornår vi kan eksekvere. I den proces er der uhyggeligt mange ting, der kan falde af cyklen. Hvis vi får styr på planlægningen kan vi lave de samme antal opgaver, men få mere avance og opnå højere kundetilfredshed,« siger han.