Elbilsaftale mangler fokus på konkurrence

Ny aftale sikrer ikke et velfungerende marked for elbilister: Dansk Elbil Alliance, FDM og en række andre aktører har i dag offentliggjort en såkaldt ”brancheaftale” om ladenetværk i Danmark.

Elbilsaftale mangler fokus på konkurrence
Aftalen tager slet ikke højde for, at en række nye kommercielle aktører har meldt sig på banen til at konkurrere om at levere opladning til de mange nye elbilister.

På trods af, at e-mobilitet er et meget vigtigt fokusområde for Drivkraft Danmark, kan brancheforeningen ikke bakke op om aftalen:

-Drivkraft Danmark er helt enig i intentionerne bag aftalen, men vi ønsker et åbent og velfungerende marked for opladning af elbiler med forbrugerne i centrum. Ladning skal være nem og tilgængelig over hele landet, og udrulningen skal ske så omkostningseffektivt som muligt. Det mener vi desværre ikke, at Dansk Elbilalliances og FDM’s brancheaftale understøtter, selvom der også er gode elementer i aftalen, udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Drivkraft Danmark mener blandt andet, at aftalen er for systemtænkende og for kortsigtet:

-Det er nu, vi skal lægge rammerne for et sundt og velfungerende marked, der kan understøtte den grønne omstilling. I stedet lægges der i denne aftale op til, at konkurrerende virksomheder i fællesskab skal beslutte antal, placeringer og kvalitet af fremtidens ladestandere. Alle kan være enige om, at drift og kvalitet skal være i orden. Men kvalitet er jo samtidig et konkurrenceparameter, som automatisk vil blive opfyldt på et velfungerende marked, hvor ladeoperatørerne tjener deres penge på at få ”kunder i butikken”.

– Det bør det naturligvis ikke være nødvendigt at lave aftaler med konkurrenterne om. Vi håber, at Eldrup-kommissionen i sit kommende udspil om ladeinfrastruktur har fokus på det langsigtede marked og ikke lader sig friste af de kortsigtede planløsninger, som denne aftale afspejler.

Med puljen til hurtig- og lynladere, der blev tildelt i december, viste en række nye aktører, at de er klar til at investere massivt i lademarkedet. Drivkraft Danmarks medlemmer stod for omkring halvdelen af projekterne:

-Aftalen tager slet ikke højde for, at en række nye kommercielle aktører har meldt sig på banen til at konkurrere om at levere opladning til de mange nye elbilister. Tværtimod tages der udgangspunkt i, at kommunerne har hovedansvaret for udrulning af ladeinfrastruktur i Danmark. Det mener vi ikke. Erfaringen fra Vejdirektoratets pulje i december er netop, at de bedste lokationer til hurtig-og lynladning i overvejende grad er på private lokationer. En overordnet strategi for udrulning af ladestandere skal have alle gode lokationer i spil, uanset om de er offentligt eller privatejede.

Drivkraft Danmark mener, at det er stærkt betænkeligt, at der med aftalen lægges op til at en brancheorganisation (DEA) sammen med forbrugerorganisationer som FDEL og FDM, som samtidig selv er ladeoperatør, skal udpege lokationer for kommunerne:

-Markedsaktørerne kender bedst trafikstrømme og behov. Derfor opsætter de ladestandere, der hvor de mener, de kan tjene penge, fordi der er en efterspørgsel. Dette gavner både selskaberne, samfundet og elbilisterne. Der kan naturligvis være områder, hvor markedet på den korte bane ikke selv kan sikre den nødvendige infrastruktur. Her har kommunerne en vigtig rolle at spille. Men hovedfokus bør dog stadig være på at understøtte et velfungerende marked – for eksempel gennem udbud af de kommunale placeringer. Her bør attraktive placeringer lejes ud på markedsvilkår, mens mindre attraktive placeringer evt. kan opnå støtte.

En vigtig del af aftalen omhandler roaming gennem en fælles betalingsplatform. På det punkt bakker Drivkraft Danmark op – netop fordi, at det er i forbrugernes interesse:

-Intentionen om fælles betalingsløsninger og roaming på tværs af operatører er rigtig god, fordi det vil gøre det både nemmere og billigere at være elbilist i Danmark og Europa. Om det lige skal være den foreslåede løsning, bør markedsaktørerne finde ud af. Det kan samtidig konstateres, at flere af de ladeoperatører, der har underskrevet aftalen, hidtil kun har tilladt indadgående roaming, så andre kan anvende deres netværk (til en meget høj pris), men ikke den anden vej, så deres kunder kan anvende andres netværk. Det er naturligvis problematisk for kunderne og for konkurrencen.

– Derfor bør det overvejes, om det bør være en forudsætning for at få offentlig støtte eller adgang til offentlige arealer, at man åbner helt op for roaming. Målet må være, at der kommer konkurrence på tværs af delmarkeder, så elbilisterne selv kan kombinere ladeløsninger efter deres behov. Det skaber den nødvendige konkurrence om pris og kvalitet, som gør elbilen til et reelt alternativt og dermed den grønne omstilling mulig for de fleste bilister.

Mens tankerne om roaming er positiv, afspejler resten af aftalen desværre alt for meget systemtænkning og alt for lidt fokus på konkurrence og dermed forbrugernes bedste. På den baggrund kan Drivkraft Danmark ikke bakke op om aftalen.