Graduateland solgt efter megavækst: Corona-lockdown blev vendepunkt
Hjem COVID-19 Graduateland solgt efter megavækst: Covid-lockdown blev vendepunkt

Graduateland solgt efter megavækst: Covid-lockdown blev vendepunkt

Af Redaktionen

Franske JobTeaser køber den danske jobportal for studerende og nyuddannede, Graduateland, og bliver europæisk markedsleder.

Fokus på virtuelle jobmesser under corona kickstartede en voldsom vækst i Graduateland, som ledte til muligheden for salg.

Patrick Lund, medstifter og CEO i Graduateland siger:

“Vi har fundet det perfekte match med JobTeaser, som vi løbende har snakket med siden 2016. På grund af vores voldsomme vækst har der været mange interesserede købere, men ingen andre passede lige så godt: Vi bliver nu sammen de facto markedsleder i Europa, og vores teknologi til virtuelle jobmesser er langt foran, hvad der ellers er på markedet,” siger Patrick Lund, CEO og medstifter i Graduateland.

En ægte solstrålehistorie om at se forretningsmuligheder under corona

Da jobmarkedet kollapsede under nedlukningerne i 2020, hev Graduateland deres løsning “Virtual Career Fair” frem, drejede om på hælen, og gik fra 0 til 15 mio DKK i omsætning på dét område på et år. Det udgjorde næsten halvdelen af omsætningen i 2021.

Det betød, at kunderne, som typisk er store virksomheder, der ansætter studentermedhjælpere og nyuddannede, på trods af lockdown kunne fortsætte deres udadvendte rekrutteringsaktiviteter overfor den målgruppe, som de hidtil havde mødt fysisk på karrieremesser på universiteterne.

Da samfundet åbnede igen, formåede Graduateland at holde fast i markedet, og mens aktiviteten faldt på de virtuelle events, steg den tilsvarende på de andre aktiviteter, også fordi der var et efterslæb i rekruttering pga. nedlukningerne.

“Vi har nærmest ‘hedget’ vores marked overfor nedlukninger ved både at have Virtual Career Fairs og de andre aktiviteter, så når det ene går ned, går det andet op”, siger Patrick Lund, CEO og medstifter i Graduateland.

De to coronaår gav Graduateland et EBITDA på hhv. 15 mio DKK i 2020/21 og 12 mio DKK i 2021/22 (forskudt regnskabsår: 1/7 – 30/6).

Bedre data end Linkedin

Sammen med JobTeaser får Graduateland nu adgang til statistik og data fra 750 universiteter i Europa, hvor man kan se hvad de studerende og nyuddannede har af præferencer. Ikke bare ud fra hvad de siger, men også hvad de faktisk gør – der kan som bekendt være stor forskel.

“Ikke engang Linkedin kan det her datamæssigt. Vi sidder på en enorm mængde viden, som er guld værd for både virksomheder og studerende. Vi forstår hvilke uddannelser der rykker, hvad skubber folk i job, hvor opstår arbejdsløshed på tværs af demografi og uddannelsesretninger, og hvem er klar til at flytte til Norden og vice versa,” siger Patrick Lund, CEO og medstifter i Graduateland.

JobTeaser: Det perfekte match

JobTeaser er et fransk selskab, der har samme grundlæggende forretningsmodel som Graduateland: Skab netværk og karrieremuligheder for studerende og nyuddannede ved at facilitere forbindelse til virksomheder, der efterspørger den type kandidater.

JobTeaser startede i Paris og er nu en stor spiller i Spanien, Tyskland, Holland og Belgien, og tilsammen med Graduateland er de nu den største spiller i Europa.

Den kommende samlede portal betyder bedre muligheder for at søge internationale talenter for danske virksomheder, og de danske studerende får nemmere ved at komme i betragtning til stillinger i hele Europa.

JobTeaser blev grundlagt i 2008, har hovedkontor i Paris og har 350 medarbejdere fordelt på 10 lokationer i 6 lande. Virksomheden har mere end 700 partneruniversiteter og 4 millioner brugere.

Adrien Ledoux, CEO i JobTeaser, siger:

“Graduateland er et fantastisk match med JobTeaser, både med virksomhedens kultur og visionen, som de har formået at eksekvere sublimt i Norden. Vi glæder os til at tage de unikke løsninger, som Graduateland har udviklet, ud til et kæmpe marked og på den måde skabe de bedste muligheder for at talent kan møde jobs på tværs af hele Europa.”

Historien om Graduateland: Partnerskab med CBS afgørende

Graduateland blev stiftet i 2010 og udviklede sig i løbet af et par år til en jobportal for studerende og nyuddannede med en kommerciel arm overfor virksomhederne. I 2012 blev CBS partner på portalen og det gav et stort rygstød, og man fik ambitioner om at erobre hele Europa.

En overgang var der 40 m/k på kontoret, men markederne syd for grænsen var tunge at åbne op, så da nedlukningerne ramte i 2020 var de 17 ansatte på kontoret i København og med fokus på Norden.

Graduateland solgt efter megavækst: Corona-lockdown blev vendepunkt

Patrick Lund, medstifter og CEO i Graduateland

Siden nedlukningerne blev til en forretningsmulighed, voksede virksomheden til 45 medarbejdere, og fusionen med JobTeaser og ekspansionsplanerne betyder, at de forventer at tilføre 25 medarbejdere de kommende to år til Graduateland, som skal udgøre det nordiske kontor i JobTeaser-koncernen.

I forbindelse med transaktionen sælger de fem oprindelige stiftere og ejere, herunder Patrick Lund, deres andele, og Patrick fortsætter som direktør for den nordiske afdeling i det samlede JobTeaser.

Bootstrappet hele vejen

I modsætning til mange andre danske startups, har Graduateland aldrig taget en større investor ombord* som mange andre danske startups. Der har hele tiden været fokus på at tjene pengene før de blev brugt.

Succesen er ifølge Patrick Lund blevet skabt gennem vedholdenhed og evne til at ændre sig når markedet og vilkårene ændrede sig. Det har været en fordel ikke at skulle diskutere med en investor hver gang.

* Bortset fra 3,5 procent som Accelerace købte i forbindelse med et udviklingsforløb i 2013.

CASE-eksempel: Lee Milligan, Director – Head of Global Early Talent, Novo Nordisk, siger:

“Der er mere rift om de dygtigste talenter end nogensinde, og hos Novo Nordisk forsøger vi at møde de studerende så ofte som muligt. Det betød en ændring for os, at det blev muligt med virtuelle jobmesser under og efter nedlukningernem, og vi er nu i kontakt med langt flere end tidligere.”

“På de virtuelle messer får vi en mere kvalificeret samtale med de studerende. Vi kan se den information de har givet, så den arrangerede samtale er på nogle måder stærkere end det klassiske møde på en messestand. Det betyder også at vi sparer rejsetid og dermed CO2, og især de af vores medarbejdere, der fungerer som studenterambassadører på messerne, skal bruge mindre rejsetid på at deltage.”

“De virtuelle messer udgør i dag cirka 30% af vores kontakt med de studerende, for ægte face-to-face er stadig den stærkeste møde at skabe forbindelse mellem mennesker.“

“Vi bruger Graduatelands data fra begge typer events til at vurdere, om vi fortsat skal deltage på hver enkelt af de mange karriereevents, der løber af stablen i Europa.”

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>