Sådan aktiverer, bevarer og øger du kundeloyaliteten med brugertilpassede budskaber

Aktiviteter, som fokuserer på at tiltrække nye kunder, er nødvendige for en virksomheds udvikling.

Sådan aktiverer, bevarer og øger du kundeloyaliteten med brugertilpassede budskaber 1
Sådan aktiverer, bevarer og øger du kundeloyaliteten med brugertilpassede budskaber

Det er dog vigtigt at huske, at en høj LTV (kundens livstidsværdi) kan opnås ved at få kunderne til at vende tilbage. Loyale kunder har en fire gange højere LTV, og det er i høj grad i kraft af dem, at virksomheder formår at holde budgetterne, fortsætte investeringerne, men frem for alt at udvikle en korrekt kundeprofil. Men det er en svær opgave at bevare onlinekunder, og skal det lykkes, kræver det markedsføringsindsatser, som skaber et højt niveau af brugertilpassede budskaber.

Relationen mellem sælgere og købere bygger på et gensidigt engagement. Samtidigt med, at den markedsførende har forventninger til forbrugeren, som at hun fx skal afslutte et køb og vende tilbage til shoppen, skal varemærket først opfylde brugerens behov. Ifølge en rapport af Accenture mener kun en ud af fem, der har reageret på onlinereklamer, at reklamerne var relevante for dem.1 . Påtrængende indhold sænker kundens motivation til at benytte sig af et tilbud og har desuden en negativ effekt på varemærket.

I 2018 blev det rapporteret, at 27 procent bruger annonceblokering på globalt plan2 , og ifølge en undersøgelse af Orvesto Konsument 2019 bruger 37 procent af svenskerne en eller anden form for annonceblokering3 . En rapport fra Teads viser samtidig, at påtrængende reklamer er den største årsag til, at brugerne vælger at installere annonceblokering4 .

Samtidig oplyser 70 procent af Cloud IQ-respondenterne, at de har en forventning om individuelle shoppingoplevelser såsom relevante anbefalinger og brugertilpasset produktkommunikation via eksempelvis e-mail eller nyhedsbrev5 . Et af de mest effektive værktøjer til at opfylde dette behov er en anbefalingsmotor til reklamer, som er baseret på deep learning-teknologi. Værktøjet afpasser ikke kun reklamer med produkter, som allerede har fanget brugerens interesse, men også dem, som ikke tidligere er blevet vist, eller dem, som med stor sandsynlighed resulterer i konvertering. Algoritmer, der er baseret på deep learning-teknologi lærer at genkende, men også opfylde, forbrugernes behov mere effektivt.

– Brugeradfærden forandrer sig konstant og dynamisk. Avancerede algoritmer kan analysere brugerdata og drage logiske slutninger. På den måde oprettes der en unik brugerprofil i realtid, som er baseret på både brugerens adfærd i webshoppen, og hvordan brugeren reagerer på specifikke tilbud. Det er ved hjælp af de data, der indsamles, at det er muligt at skræddersy brugertilpassede budskaber i hver fase af en brugers shoppingrejse og samtidig tilpasse indholdet til brugeres stadigt foranderlige behov, fortæller Karolina Klijer,
Business Development Director Nordics ved RTB House.

Sidste år nåede det digitale reklamemarked i Sverige en værdi på 2,3 mia. euro6 . Med så omfattende tilgængelige midler er det værd at huske på, at det ikke kun handler om at bruge penge på reklamer, men snarere at investere i dem. I dag er annoncering forbrugerorienteret og fokuseret på at tilbyde en positiv shoppingoplevelse samt opbygge loyalitet over for varemærket. Det vigtigste spørgsmål, som markedsførende kan stille sig selv i dag, er “Hvorfor?”. Svaret kan gives ved hjælp af kunstig intelligens, der resulterer i moderne, interessante og effektive reklamer.