Volvo’s nye, autonome 360c koncept

Med det nye, autonome koncept, 360c, tackler Volvo en af de primære udfordringer i forbindelse med introduktion af autonom teknologi og efterlyser en ny, global standard for, hvordan selvkørende køretøjer kan kommunikere sikkert med alle andre trafikanter.

Volvo’s nye, autonome 360c koncept 1Autonom kørsel og sikkerhed er uløseligt forbundet, og teknologien har potentiale til at blive den vigtigste forbedring af trafiksikkerheden, siden Volvo opfandt trepunkts-sikkerhedsselen i 1959.

Autonom teknologi bliver introduceret gradvis og ikke fra dag til dag. Derfor bliver fuldt autonome biler introduceret i et blandet trafikmiljø, hvor førerløse biler uden en person bag rattet kommer til at dele vejbanen med andre trafikanter.

I den slags situationer vil det ikke være muligt at få øjenkontakt med andre førere og få indtryk af, hvad de agter at foretage sig, hvilket er en vigtig del af samspillet i trafikken i dag. Da Volvo’s ingenører udviklede 360c, arbejdede de bl.a. med at skabe en sikker måde for selvkørende biler og andre trafikanter at kommunikere på.

Derudover havde de fokus på at skabe universelle standarder, så andre trafikanter ikke behøver tage hensyn til hverken bilmærke eller enkelte selvkørende biler.

360c tacker udfordringen ved hjælp af et system, hvor eksterne lyde, farver, billeder, bevægelser og kombinationer af alle disse værktøjer kommunikerer køretøjets intentioner til andre trafikanter. Det betyder, at det hele tiden står klart, hvad bilen er ved at foretage sig. Men det er vigtigt, at selv om designet af 360c’s kommunikations teknologi har fokus på, at bilen selv skal tydeliggøre sine intentioner over for andre trafikanter, så kommer den aldrig til at fortælle dem, hvad de skal gøre.

”Vi er overbeviste om, at den måde at kommunikere på skal bygge på en universel standard, så alle trafikanter kan kommunikere problemløst med alle selvkørende køretøjer, uanset producent,” siger Malin Ekholm, chef for Volvo Cars sikkerhedscenter. ”Men det er også vigtigt, at vi ikke fortæller andre, hvad de skal gøre; det skaber bare forvirring. Vores forskning viser, at det er den sikreste måde, når fuldt autonome biler skal kommunikere med andre trafikanter”.

360c er Volvo’s vision for fremtidens måde at rejse på – el-drevet, tilsluttet og sikker. Derudover kan konceptet måske give Volvo adgang til nye vækstmområder.

360c præsenterer fire potentielle måde at bruge autonome køretøjer på – et sted at sove, et mobilt kontor, en dagligstue og et sted, hvor man kan blive underholdt. Alle er en nytænkning af den måde, mennesker rejser på.

I sovemiljøet har Volvo’s sikkerhedsteknikere også behandlet fremtidens sikkerhedsteknologi, og hvordan en anden måde at placere passagererne på, kan påvirke sikkerheden. Et særligt sikkerhedstæppe, der er inkluderet i sovemiljøet er forslag til et fremtidigt fastspændingssystem, der fungerer på samme måde som trepunktsselen, men kan tilpasses en person, der ligger ned under rejsen.

360c gør det måske muligt for Volvo at tiltrække nye kundegrupper, ligesom konceptet berører fremtidig byplanlægning, infrastruktur og miljøpåvirkningen i det moderne samfund.