Oracle afholder i disse dage den årlige CloudWorld-konference med en lang række nyheder og OCI cloud-lanceringer samt nye AI-løsninger, herunder kraftigere GPU’er fra NVIDIA og CPU’er fra Ampere.
Oracle, en af markedets største IT-selskaber, afholder i disse dage den årlig tilbagevendende CloudWorld-konference.
Her præsenterer Oracle en lang række nyheder vedrørende deres cloud-forretning, apps, Java, MySQL og ikke mindst en række nye AI-produkter, løsninger og samarbejder, som kommer kunderne og brugerne til gode.
Disse nyheder kommer i forlængelse af at Microsofts og Oracles annoncerede at de udvider samarbejdet og lancerer en ny service, der hedder Oracle Database@Azure, hvor den samme Oracle-hardware, som Oracle bruger til at køre databaser i sin egen hyperscale-cloud, nu også bliver placeret fysisk i Microsofts Azure-datacentre.
Herunder er de fem vigtigstge nyheder fra Oracle CloudWorld:
Næste generation AI cloud-infrastruktur
AI-væksten fortsætter og mange virksomheder efterspørger Oracles anden generations-cloud til at køre deres AI-modeller. Oracle har underskrevet kontrakter med AI-kunder for næsten 28 mia. kr. i dette kvartal.
Det er dobbelt så meget som sidste kvartal. Derfor udvider Oracle sit udbud af AI cloud-tjenester i Oracle Cloud Infrastructure (OCI) med de nyeste NVIDIA GPU’er og Ampere Computing CPU’er.
OCI vil snart have NVIDIA’s H100 Tensor Core GPU’er, NVIDIA L40S GPU’er og Ampere AmpereOne GPU’er – alt sammen skabt til at afvikle AI-orienterede funktioner, herunder træning af AI-modeller. Ydeevnen er op til 30 gange bedre ved AI-inferencebrug og fire gange bedre ydeevne til træning af AI-modeller sammenlignet med den tidligere generation.
Fusion Data Intelligence Platform
Lanceringen af den næste generation af Fusion Data Intelligence Platform har været længe ventet, og også her spiller AI en stor rolle.
Den nye platform, som er en videreudvikling af Oracle Fusion Analytics Warehouse, vil sikre en stabil SaaS-adgang med automatiske data-pipelines, 360 graders datamodeller for virksomhedsanalyse samt AI/machine learning-modeller og andre intelligente og automatiske applikationer.
De nye egenskaber kan afvikles oven på OCI Data Lakehouse-services, herunder Oracle Autonomous Database og Oracle Analytics Cloud. Blandt andet vil de nye forudsigende AI/ML-modeller hjælpe med at kunne automatisere tidskrævende opgaver, så de ansatte i stedet kan have fokus på forretningsudviklende opgaver.
Kunstig intelligens til marketing- salg og service-applikationer
Oracle Fusion Cloud Costumer Experience (CX) får også en lang række nye AI-baserede funktioner, der kan fjerne tidskrævende opgaver fra de ansatte ved at automatisere store dele af deres workflow samt skabe bedre og mere intelligens kommunikation mellem virksomhedens marketings-, salgs- og serviceafdeling.
Blandt andet får Oracle Fusion Cloud Service-platformen generativ AI, så kunderne får den hjælp, de har behov for ved at hjælpe med at skabe korrekte og informative svar langt hurtigere. Ligeledes får Oracle Fusion Cloud Marketing-platformen Guided Campaigns, som hjælper marketingsafdelingen med hurtigt og effektivt at dele leads til salgsafdelingen, så ingen data eller information går tabt.
AI til sundhedssektoren
Kunstig intelligens kommer også til sundhedssektoren. Eksempelvis er den nye Oracle Clinical Digital Assistant integreret med Oracles elektroniske patientjournalløsninger og gør det muligt at udnytte generativ AI, så man fx via stemmekommandoer kan reducere manuelt arbejde.
Dermed kan der i stedet fokuseres mere på patientpleje. Det gør det fx også nemt for patienterne selv at bestille tid og få generative AI-svar på spørgsmål som “hvad sker der under en koloskopi?”
Java 21 – mere stabil end nogensinde
Oracle har også løftet sløret for den næste version af et af verdens mest populære kodesprog, Java. Java 21 (Oracle JDK 21) byder på tusindvis af ydeevne-, stabilitets- og udviklingsforbedringer, som gør det lettere og hurtigere at arbejde med som udvikler – og mere stabilt at bruge for slutbrugerne.
Oracle lover også op til otte års kommerciel support, så virksomheder kan migrere i deres eget tempo.