Danskerne elsker liveshopping: Sådan kommer du selv i gang med at sælge
Hjem UNDERSØGELSE Danskerne elsker liveshopping: Sådan kommer du nu selv i gang med at sælge

Danskerne elsker liveshopping: Sådan kommer du nu selv i gang med at sælge

Af Redaktionen

Corona satte gang i en ny form for onlineshopping: Nemlig liveshopping via eksempelvis Facebook.

Særligt københavnerne har taget trenden til sig, viser en ny undersøgelseog vil du som virksomhedsejer selv i gang, så er det relativt let.

Corona-pandemien og nedlukningen satte små og mellemstore virksomhedsejere under pres og tvang mange til at tænke kreativt for at holde skuden oven vande. Det har blandt andet ført til en helt ny form for onlinesalg, nemlig liveshopping via sociale medier.

Den seneste E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv taler sit tydelige sprog. Siden butikker, virksomheder og forbrugere lærte begrebet ’liveshopping’ eller ’SoMe-shopping’ at kende under lockdown, er interessen kun steget.

Mange eksperter forventede ellers det modsatte, så snart samfundet åbnede igen – men danskerne er stadig vilde med den nye købsoplevelse, og inden for de seneste tre måneder har hver tredje unge dansker liveshoppet eller deltaget i liveauktioner online.

Hos Storyblok, som udvikler et headless CMS-system, et af de underliggende teknologier bag en hver webshop, forventer man også, at liveshopping er kommet for at blive.

“Ikke alle digitale trends er værd at bruge penge, tid eller resurser på. Men vi er stensikre på, at liveshopping er kommet for at blive, og derfor skal særligt de små og unikke virksomheder udnytte chancen for at tilgå helt nye kundesegmenter via liveshopping,” siger Thomas Peham, marketingdirektør hos Storyblok.

Den tese bakker amerikanske statistikere op om, da man alene i USA forventer, at 250 milliarder kroner vil skifte hænder i 2024 via liveshopping.

Stor regional forskel
Danskerne elsker liveshopping: Sådan kommer du selv i gang med at sælge

Thomas-Peham

Imens interessen for liveshopping er den samme i hele landet, så er der stor forskel på, hvorfor vi danskere sidder med smartphonen og byder på varer.

Hos folk i hovedstaden handler det mest af alt om at blive inspireret til nye produkter (47 procent af de adspurgte fra hovedstaden). Det er nordjyderne relativt ligeglade med – her benytter kun 14 procent af de adspurgte liveshopping for at blive inspireret: Det er i langt højere grad de gode tilbud, som nordjyderne er interesserede i (53 procent).

Midtjyderne er på jagt efter tilbud og varer, som ellers ikke normalt er tilgængelige (41 procent), sjællænderne finder det sjovt og underholdende (53 procent) at følge med i liveshopping, og folk fra Syddanmark liveshopper primært, fordi de ikke har tid til at gå i den fysiske butik (19 procent).

Fællesnævneren er dog, at det særligt er de unge og børnefamilier, som udnytter liveshopping.

Sådan kommer du selv i gang

Dansk Erhvervs’ undersøgelse viser, at det i dag primært er tøj, sko, personlige pleje og accessoires, som sælges via liveshopping, men også elektronik og take away sælges flittigt.

Og hvis du som virksomhed selv vil i gang, så er det relativt let. Thomas Peham fra Storyblok kommer her med tre tips til at kickstarte liveshopping i din virksomhed.

– Husk lys, lyd og signal: Liveshopping er en ny måde at sælge på, så husk at sikre dig en stabil forbindelse og en hjemmeside, der kan håndtere købs- og betalingsprocessen undervejs. Er dit WiFi-signal lidt ustabilt, så benyt med fordel telefonens egen forbindelse, hvis den er mere sikker. Ligeledes skal du overveje at investere i et par lamper med ordentligt lys – og måske endda en mikrofon. Begge dele kan købes for relativt lave beløb og er klart værd at overveje, hvis den første livestream gav pote.

– Vær til stede, når du er live: Fordelene ved den interaktive shoppe-oplevelse er, at man – ligesom i en fysisk butik – som sælger eller virksomhed løbende kan nå at reagere på kundernes ønsker og behov i løbet af live-sessionen. Du skal være til stede og aktivt interagere med de brugere og kunder, som skriver til dig. Se det som en tovejskommunikation og ikke kun en salgskanal.

– Vær aldrig alene: Pas på med at klare alting selv. Hvad end det drejer sig om at følge med i bud fra livechatten på de fremviste produkter eller at hente nye styles, som skal vises frem, så vær mindst to om det.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>