Den digitale medarbejderoplevelse er længere væk end virksomhederne tror
Hjem UNDERSØGELSE Den digitale medarbejderoplevelse er længere væk end virksomhederne tror

Den digitale medarbejderoplevelse er længere væk end virksomhederne tror

Af Redaktionen

Som kunder er vi vant til, at virksomheder investerer i at tilbyde os den gode og strømlinede digitale kunderejse, fordi de ved, at det fører til meromsætning og tilfredse kunder.

En ny undersøgelse viser, at over halvdelen af danske medarbejdere forventer en strømlinet digital medarbejderoplevelse på niveau med den digitale kunderejse.

Der er dog lang vej til målet, og det påvirker deres arbejdsglæde.

Med kunden i centrum har virksomheder i årevis tænkt i nye digitale tiltag, der skal gøre kundens digitale oplevelse med virksomheden nem og effektiv. Men et øget fokus på digitale løsninger for kunden har også givet et større fokus på medarbejdernes digitale oplevelse på arbejdspladsen. Integrationsvirksomheden Boomi afdækker derfor i ny undersøgelse, hvordan forholdende på danske arbejdspladser reelt set ser ud.

Undersøgelsen, der er gennemført af analyseinstituttet YouGov på vegne af Boomi, bygger på svar fra 1.000 erhvervsaktive danskere. Undersøgelsen viser, at 41 pct. synes, at det er decideret svært at finde, indsamle og forbinde data, mens hver tredje (32 %) ikke kan se, at principperne bag den gnidningsfrie digitale kundeoplevelse har ramt deres arbejdsplads. Dette på trods af, at mere end halvdelen (52 %) mener, at de, som medarbejder, burde have den samme gode digitale oplevelse, som virksomhedens kunder får.

Flere medarbejdere sidder derfor med en langt dårligere digital oplevelse som medarbejder, end den, de får som kunde.

 Hver femte medarbejdere oplever, at systemerne ikke fungerer ordentligt
Størstedelen af den danske arbejdsstyrke (89 %) er i høj eller meget høj grad i berøring med digitale værktøjer i deres daglige arbejde. Mere end halvdelen (52 %) siger også, at det er adgangen til digitale værktøjer, der gør at det muligt for dem, at levere deres bedste – og at det spiller ind på deres arbejdsglæde.

Alligevel oplever hver fjerde medarbejder (20 %), at de it-systemer og-applikationer, de bruger hver dag, hverken arbejder sammen eller fungerer gnidningsfrit, og at det har en direkte negativ indvirkning på deres arbejdsglæde.

Den digitale medarbejderoplevelse er længere væk end virksomhederne trorDet står i kontrast til, at 52 pct. mener, at de skal have samme kvalitetsoplevelse på deres arbejdsplads, som de oplever som kunde. Især de 18-29-årige, der er vokset op med teknologi og digitale platforme, forventer en fuldstændig strømlinet digital medarbejderoplevelse, når de går på arbejde.

Det mener hele 57 pct. af de helt unge, mens de 30-39-årige er en anelse mere realistiske – her forventer 47 pct. samme digitale oplevelse, som de får som kunde.

 Når systemerne ikke integrerer
Ifølge undersøgelsen erfarer 24 pct., at deres virksomhed endnu ikke har integreret deres systemer, så data automatisk bliver opdateret på tværs at platforme. 23 pct. siger, at deres virksomhed har integreret deres systemer, men at det ikke har gjort deres arbejde nemmere.

”Dårlig integration ses især i små og mellemstore virksomheder. Fordi de har fået en opfattelse af, at det er dyrt og besværligt. Men det behøver ikke at være nogle af delene, og faktisk er det især i de små og mellemstore virksomheder, at der skal sætte ind på integration hurtigst muligt, fordi det så er nemmere at vokse sig større,” siger Linda Lindborg, der er salgsansvarlig for Boomi i Danmark og fortsætter:

”I øjeblikket er der stor mangel på it-ressourcer over hele verden. Og for at kunne tiltrække talenterne, bliver mindre virksomheder nødt til at være lige så digitale og automatiserede som de store virksomheder. Ellers søger talenterne videre. Integration er nøglen til en gnidningsfri digital oplevelse, og det er derfor uhyre vigtigt parameter, når virksomhederne skal tiltrække nye talenter.”

Den gnidningsfri digitale oplevelse opstår langt nemmere, hvis virksomhedens forskellige systemer er integreret. Og selvom det ifølge en Forrester rapport var virkeligt dyrt engang, er det i dag hverken dyrt eller besværligt – hverken for de små eller de store virksomheder. I dag tager det nemlig 1/10-del af den tid, man før brugte, og brugen af low-code integrationsplatforme har nedbragt omkostningerne voldsomt.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>