Dansk erhvervslivs ønske om at integrere AI i deres forretningsmodeller har spredt sig med lynets hast.
Dog må de fleste virksomheder allerede stige af AI-toget, inden det kører.
Nu vil et nyt samarbejde mellem softwareudbyderen Soft Design og AI-specialistvirksomheden Lion Brain hjælpe virksomhederne med at blive på toget og nå deres forretningsmål.
Nyhederne beretter konstant om succeshistorier om virksomheder, der verden over nyder fordel af de helt nye muligheder som kunstig intelligens byder.
Også herhjemme kaster danske virksomheder sig i øjeblikket glubsk over AI med håbet om at opnå konkurrencefordele og nye markedsandele. En undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik fra september 2023 viser, at 15 procent af de private virksomheder anvender kunstig intelligens. Men manglende forståelse, evner og uklar struktur betyder, at mange danske virksomheder ikke kommer i mål med implementering af AI i den daglige drift.
Få virksomheder lykkes med AI lige nu
Hele 52 procent af de danske virksomheder sidder fast i AI-pilotfasen, mens kun otte procent lykkes med at videreføre AI-projektet til et mere avanceret stadie, viser en undersøgelse af analyseinstituttet PAC. Denne statistik vil et helt nyt samarbejde mellem den danske softwareudvikler Soft Design og AI-specialistvirksomheden Lion Brain gøre en ende på.
”Vi ser desværre, at flere virksomheder kæmper en brav kamp for at drive AI-pilotprojektet til implementeringsstadiet, og kun få lykkes. Det er den tendens, vi sammen med Lion Brain vil bryde. Lion Brain er markedsførerende inden for AI-teknologier, og de kan derfor sikre, at vi tilbyder virksomheder AI-modeller, der er fremtidssikrede og ikke viser sig at være forældet i morgen,” siger Thomas Duborg, der er Chief Digital Officer i Soft Design.
Knækket koden
For at AI-modeller, herunder chatbots, fungerer og bliver en succes for den enkelte virksomhed, skal modellerne trænes og fodres med information. En af de helt store bekymringer blandt danske virksomheder er, hvor deres forretningskritiske data og personfølsomme oplysninger ender. Bekymringen bliver nu fortid, da Soft Design som en af de første, har fundet en løsning, der gør det muligt at køre et POC-forløb (Proof of Concept), der overholder GDPR-reglerne.
”Indtil nu har en af de største udfordringer været at finde teknologi, der overholder GDPR-reglerne. Det er her, at vores partnerskab med Soft Design er helt unikt. Mens vi kan tilbyde den nyeste viden inden for AI-området, bidrager Soft Design med dybdegående erfaring omkring databeskyttelse og procesoptimering,” siger Anders Hasle, der er supertrend AI-ekspert og administrerende direktør hos Lion Brain.
Stig på AI-lyntoget, før det er for sent
I dag bliver der udviklet en ny AI-model i minuttet, hvilket betyder, at virksomheder der ikke stiger på AI-toget nu, risikerer at blive efterladt på perronen:
”Det er meget vigtigt at få den brede virksomhedsskare med fra start, for ellers sakker de danske virksomheder for langt bagud. Ved at rådgive virksomheder på tværs af brancher om AI i øjenhøjde kan vi sammen med Soft Design gøre en afgørende forskel, hvor AI som allemandseje i sidste ende vil gavne det samlede danske marked. Med vores samarbejde hjælper vi med at bygge et solidt fundament, der både er robust og samtidig er i stand til at udvikle sig i takt med, at AI hele tiden accelererer,” siger Anders Hasle, der er supertrend AI-ekspert og administrerende direktør hos Lion Brain.
Soft Design og Lion Brain begynder deres samarbejde med at udbyde et kursusforløb i AI for danske virksomheder allerede i oktober måned. Kurset tilbyder virksomheder en grundig indflyvning til AI-universet og rådgivning til at udnytte AI-potentialerne for den enkelte virksomhed. Da AI ikke er et quickfix, men kræver en klar struktur og opgavefordeling for at lykkes, hjælper Soft Design og Lion Brain allerede kursisterne fra start med at udarbejde en reel køreplan, som skal sikre at flytte AI-pilotprojektet til implementering i den daglige drift.