IVECO BUS’ nye generation af hybridteknologi hæver niveauet for bæredygtighed og giver bedre totalomkostninger
Hjem Logistik/ Transport IVECO BUS’ nye generation af hybridteknologi hæver nu niveauet for bæredygtighed og giver bedre totalomkostninger

IVECO BUS’ nye generation af hybridteknologi hæver nu niveauet for bæredygtighed og giver bedre totalomkostninger

Af Redaktionen

IVECO BUS streger en streg under sin førerposition inden for transportkøretøjer med alternative drivlinjeteknologier og udvider sit bæredygtige sortiment til bytransport med en ny generation af hybridbusmodeller, der fås i versioner, der kører på naturgas og bæredygtigt XTL-brændstof.

Den biometankompatible URBANWAY, som er den første model blandt IVECO BUS-varianterne, der benytter denne teknologi, kan ses fra 7. til 9. juni på EuMo 2022 i Paris – Porte de Versailles (hal 4 – stand H26).

Denne nye URBANWAY-hybridgeneration giver en brændstofbesparelse på 16% sammenlignet med standarddieselversionen og en reduktion af CO2 -emissionerne på op til 19% samtidig med betydeligt forbedrede totalomkostninger.

IVECO BUS’ nye generation af hybridteknologi hæver niveauet for bæredygtighed og giver bedre totalomkostningerIVECO BUS udvider sit sortiment til bytransport med en ny generation af hybridteknologi til sine URBANWAY- og CREALIS-modelrækker, som giver en betydelig reduktion i energiomkostningerne og CO2 -emissionerne sammenlignet med tidligere generationer, hvilket optimerer totalomkostningerne. Det er en del af den strategi, som virksomheden som førende inden for alternative drivlinjeteknologier har valgt for at fremme energiomstillingen i form af en blanding af teknologier, der giver kunderne et udvalg af løsninger i henhold til kravene til deres formål og drift.

IVECO BUS lancerer med den nye generation af hybridteknologi et komplet sortiment af bybusser med lavt gulv, der fås i versioner, der kører på naturgas og på bæredygtigt XTL-brændstof. Med denne nye nyhed rummer produktsortimentet bytransportkøretøjer nu et udvalg af:

  • 12 meter lange standard-URBANWAY-modeller og 18 meter lange leddelte URBANWAY-modeller udstyret med en Cursor 9-motor i diesel- og XTL-varianter;
  • 10,5, 12 og 18 meter lange URBANWAY-modeller med en Cursor 9-naturgasmotor;
  • 12 og 18 meter lange CREALIS-modeller i diesel-, XTL- og naturgasvarianter.

Leveringen af URBANWAY-hybridmodellerne i de 12 og 18 meter lange varianter begynder i slutningen af året.

IVECO BUS udvider også den næste generation af hybridteknologi til sin CROSSWAY Low Entry-model, der for første gang fås i varianter, der kører på naturgas og bæredygtigt XTL-brændstof, for at kunne tilbyde lokale myndigheder og operatører en yderligere løsning til at reducere deres CO2-fodaftryk. IVECO BUS CROSSWAY LE HYBRID er allerede blevet vist for interessenter i 2022 med levering fra første kvartal af 2023.

“Med vores nye hybridløsning udnytter vi vores omfattende erfaring med hybridbusser, hvilket mere end 2.500 solgte enheder gennem vores IVECO BUS- og HEULIEZ-mærker og vores førerposition inden for naturgasteknologi vidner om,” forklarer Claus Skipper, der er Nordic Business Line Manager hos IVECO Bus, og fortsætter “Resultatet er en ny generation af hybridbusser, der udnytter fordelene ved naturgas til at levere yderligere bæredygtighedsmæssige forbedringer af vores URBANWAY- og CREALIS-hybridmodeller. Vi tilbyder vores kunder et sortiment af bæredygtige mobilitetsløsninger med et energimiks, der matcher de specifikke behov til deres formål med gennemprøvede teknologier, der giver fremragende totalomkostninger.”

Et skridt op i bæredygtighed og rentabilitet

IVECO BUS har arbejdet tæt sammen med den globale teknologivirksomhed Voith om udviklingen af den elektriske drivlinje. Den har en 48-volts-hybridløsning, der er blevet udviklet af Voith til den nye DIWA NXT-gearkasse og den velkendte IVECO FPT Cursor 9-motor. DIWA NXT-gearkassen er kombineret med et kraftfuldt 35 kW-rekuperationsmodul, der fungerer som starter og generator til at genvinde den kinetiske energi, der genereres ved decelerationer og opbremsninger, med et LTO-batteri (48 V), der er placeret på taget. Batteriet er i stand til at levere 25 kW i startfaserne til at starte Cursor 9-motoren.

Den nye funktion har også en stop-start-funktion, som aktiveres automatisk uden handlinger fra førerens side og giver flere fordele for brugere og operatører. Det eliminerer støj og vibrationer, hvilket giver større komfort for passagerer, beboere og fodgængere ved busstoppesteder samt forbedrer brændstoføkonomien yderligere.

Med disse funktioner giver den nye generation af URBANWAY Hybrid en brændstofbesparelse på 16% sammenlignet med den konventionelle variant – en vigtig fordel i en tid, hvor lokale myndigheder og operatører står over for stigende energiomkostninger. Derudover giver denne hybridløsning med bæredygtige brændstoffer dem mulighed for at reducere deres CO2 -emissioner med op til 19%.

Denne nye generation af hybridløsningers enklere design uden dyre højspændingskomponenter kombineret med besparelserne i brændstofomkostningerne reducerer totalomkostningerne betydeligt sammenlignet med tidligere fuldhybridteknologier.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>