Volkswagen fokuserer på e-mobilitet i deres fremtidige strategi for motorsport.
100 % elektriske racerbiler vil afløse fabriksstøttede motorsportsaktiviteter, der benytter forbrændingsmotorer.
”ID.R-racerbilen vil fortsætte med at have rollen som en teknologisk spydspids, efter at den har sat nye milepæle indenfor e-mobilitet med rekorder på Pikes Peak (USA), Nürburgring (Tyskland), Goodwood (England) og Tianmen (Kina). Udover dette vil Volkswagen Motorsport udvikle nye motorsportskoncepter for ID.-familien baseret på den elektriske modulplatform (MEB), som stribevis af nye serieproducerede elbiler vil blive bygget på i fremtiden.
”Volkswagen Motorsport indtog nye territorier med ID.R-raceren, der med sine mange rekorder demonstrerede potentialet i den elektriske drivlinje. Nu er det tid til at tage endnu et skridt ind i fremtiden: Volkswagen kommitter sig konsekvent til e-mobilitet og vil udfase fabriksstøttede motorsportsprojekter, der benytter forbrændingsmotorer”, siger Dr. Frank Welsch, Bestyrelsesmedlem i Volkswagen personbiler med ansvar for teknologisk udvikling. ”Udover ID.R-raceren, der forsat vil være vores teknologiske spydspids, vil MEB-elbilsplatformen udgøre den anden produktionsrelaterede linje i Volkswagens motorsportsprogram.”
”E-mobilitet har et enormt udviklingspotentiale, og i den forbindelse kan motorsport være pioner: på den ene side fungerer det som et dynamisk laboratorium i udviklingen af nye serieproducerede biler, på den anden side er det en overbevisende platform for marketing, der kan inspirere folk endnu mere til at skifte til e-mobilitet,” forklarer Sven Smeets, direktør for Volkswagen Motorsport. ”Det er derfor, vi ønsker at fokusere mere end nogensinde på fabriksstøttede motorsportsaktiviteter baseret på elektriske drivlinjer og fortsætte med at udvide vores aktiviteter med udviklingen af MEB. Vi har fokus på innovative teknologier, der er relevant for fremtidens bil.”
I forlængelse af dette, vil Volkswagen Motorsports program for kunder også blive elektrificeret.
I første omgang vil man analysere og vurdere forskellige motorsportsdiscipliner, platforme og køretøjstyper. Parallel med dette, vil produktionen af Golf GTI TCR baneraceren stoppe i slutningen af 2019, men servicering af kunder og levering af reservedele vil være garanteret på langt sigt.
Polo GTI R5 vil fortsat være en integreret del af Volkswagen Motorsports program for private kunder og vil fortsat blive produceret til private teams. Volkswagen Motorsports hovedkontor i Hannover vil have ansvaret for at understøtte private teams, levere reservedele og sikre, at Polo forbliver konkurrencestærk. Volkswagen Motorsport vil ikke længere være aktiv med fabriksstøttede aktiviteter med Polo GTI R5 rallybilen.