41% af danskerne oplever problemer med deres digitale kontakt til det offentlige, og for hver 4. er udfordringerne så store, at de må søge hjælp hos andre.
To ud af fem danskere oplever problemer, når de digitalt skal have kontakt med det offentlige.
Og 24% af danskerne har haft brug for hjælp til offentlig digital selvbetjening mindst én gang i løbet af de seneste 12 måneder. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik i deres netop offentliggjorte rapport ”It-anvendelse i befolkningen 2022.”
”Vi står med et stort offentligt problem, når så stor en del af befolkningen oplever udfordringer med myndighedernes it-løsninger. Specielt når mere og mere af kommunikationen bliver digital, er det vigtigt, at den så også fungerer,” siger Michael Wätjen, salgsdirektør i Nine og formand for IT-Branchens policy board for offentlig digitalisering.
Det er ikke bare de ældre, men også de unge, der har svært ved den offentlige digitale selvbetjening. Hver 4. unge mellem 15 og 24 år har haft brug for hjælp til offentlig digital selvbetjening eller post inden for de seneste 12 måneder.
”Vi står med et stort offentligt problem, når så stor en del af befolkningen oplever udfordringer med myndighedernes it-løsninger. Specielt når mere og mere af kommunikationen bliver digital, er det vigtigt, at den så også fungerer,” siger Michael Wätjen, salgsdirektør i Nine og formand for IT-Branchens policy board for offentlig digitalisering.
Det er ikke bare de ældre, men også de unge, der har svært ved den offentlige digitale selvbetjening.
Hver 4. unge mellem 15 og 24 år har haft brug for hjælp til offentlig digital selvbetjening eller post inden for de seneste 12 måneder.