Ny undersøgelse: Hver femte har allerede gjort deres webshop klar til metaverset
Hjem UNDERSØGELSE Ny undersøgelse viser: Hver femte har allerede gjort deres webshop klar til metaverset

Ny undersøgelse viser: Hver femte har allerede gjort deres webshop klar til metaverset

Af Redaktionen

E-handelsvirksomheder forbereder sig på en ny virkelighed med uanede muligheder i det såkaldte metaverse.

Men mange risikerer at spænde ben for sig selv i forsøget på at leve op til kundernes forventninger.

Mens mange stadig diskuterer, hvad metaverset er, og hvilken effekt det vil få på vores liv, viser ny forskning fra CMS-virksomheden Storyblok, at detailhandlere og e-handelsvirksomheder allerede er skredet til handling.

Mere end hver femte webshop har allerede eller er i gang med at udvide deres CMS til at vise indhold i metaverset, konkluderer undersøgelsen blandt 208 detail- og e-handelsvirksomheder og ansatte, der direkte administrerer virksomhedens CMS-systemer.

Ud over det øgede fokus på metaverset viser undersøgelsen også, at virksomhedernes CMS allerede leverer indhold til alternative, digitale kanaler ved hjælp af API’er (Application Programming Interface), der gør det muligt for forskellige programmer at kommunikere sammen og eksempelvis udveksle data på tværs af applikationer og platforme.

”Resultatet af undersøgelsen viser tydeligt, at metaverset taler til forbrugernes nysgerrighed for at prøve nye spændende, digitale miljøer, og derfor er der et naturligt behov blandt detailhandlere og e-handelswebsteder for at holde trit med udviklingen. Og en headless CMS-arkitektur er langt den nemmeste måde at implementere indhold på nye kanaler og tjenester, så snart de opstår, via simple API’er,” siger Thomas Peham, Storybloks vicepræsident for marketing.

Flere systemer er ikke løsningen

Undersøgelsen afslørede også, at flere virksomheder vælger at benytte flere CMS-systemer for at lette omnichannel-kommunikation og markedsføring. Hele 76 procent af virksomhederne har allerede implementeret mere end et CMS, og lidt over 10 procent har implementeret fem eller flere CMS-systemer.

Ny undersøgelse: Hver femte har allerede gjort deres webshop klar til metaversetMen dette er ikke den optimale løsning.

“På grund af det stigende udvalg af kanaler og tjenester, som kunderne nu bruger til at interagere med brands, har detailhandlere problemer med at levere den oplevelse, som kunderne forventer. Administration af flere CMS’er tilføjer blot endnu en arbejdsbyrde. At flytte til en headless CMS-arkitektur kan hjælpe med at strømline kanalstyring ved at erstatte brugerdefinerede integrationer med standard API’er,” siger Dominik Angerer, administrerende direktør og medstifter af Storyblok.

Set gennem fremtidens briller

En af de banebrydende muligheder i metaverset er 3D-indkøbsoplevelser. Butikker der eksempelvis sælger tøj, solbriller og accessoires kan give kunderne mulighed for at se og opleve, hvordan de forskellige varer ser ud på dem ved hjælp af et sæt VR-briller. Samtidig gør 3D-enheder eller kraftfulde smartphones det muligt at scanne hele kroppen, så det praktisk talt er muligt at flytte den fysiske indkøbsoplevelse ind i hjemmet.

Det kræver dog et stort engagement fra de erhvervsdrivendes side at være med blandt de første på bølgen, og derfor kan det både betale sig at vente – og forberede sig.

”Hvis butikken har et meget stort varekatalog, vil det give god mening at og se tiden an. For det er en besværlig proces at bringe alle produkterne ind i 3D-miljøet. Men hvis du har et mindre udvalg, kan det sagtens være det værd. Dermed kan du have et par produkter klar, der er godt repræsenteret i den virtuelle verden, hvor du også kan fortælle en historie om dem og bruge alle de værktøjer, der hjælper dig med at sælge,” siger Dominik Angerer.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>