Realisering af fremtidens autonome og elektriske containerskibe
Hjem ENERGI Realisering af fremtidens autonome og elektriske containerskibe

Realisering af fremtidens autonome og elektriske containerskibe

Af Redaktionen

DB Schenker og Kongsberg Maritime gennemførte for nylig en fuldskala-simulering af skibet i autentiske omgivelser mellem havnen i Ikornes og havnen i Ålesund.

Det er en del af en forundersøgelse i aftalen mellem Kongsberg Maritime, Ekornes, Massterly og DB Schenker.

En vigtig milepæl i projektet om at erstatte traditionelle skibe med moderne autonome skibe uden emissioner.

Skibet vil sejle mellem Ekornes’ egen havn, ved Ikornnes, til havnen i Ålesund, som betjener de vigtigste havne i Europa. Fragtruten på 43 km (23 sømil) afsluttes på tre timer med en hastighed på 7,7 knob. Fartøjet er 50 meter langt, kan bære en last på 300 tons og er designet til formålet med autonom drift og nul emissioner. Målet er, at fartøjet skal sejle uden besætning, men overvåges af Massterlys Remote Operation Center (ROC), som er bemandet af certificerede navigatører og flådeingeniører.

Realisering af fremtidens autonome og elektriske containerskibe

DB Schenker og Kongsberg Maritime gennemførte for nylig en fuldskala-simulering af skibet i autentiske omgivelser mellem havnen i Ikornes og havnen i Ålesund.

Demonstrationen fandt sted på Kongsberg Maritime Training Centre ved Grilstad uden for Trondheim. Her har de forberedt og testet sejlads med skibet under forskellige vejrforhold, og på forskellige ruter, for at indsamle data om energiforbrug, hastighed, tidsforbrug og navigationsudfordringer.

Den primære rute er gennem Vegsundet som giver en udfordrende navigation, og ved lav hastighed, men generelt energibesparende og fordelagtig.

Det er en forudsætning, at skibet skal være ubemandet, og der vil derfor ikke være nogen bro på skibet. Det giver plads til last og teknologi, hvor der ellers er faciliteter beregnet til besætning. Dette bliver den første af sin slags i verden.

Demonstrationen på Kongsberg Maritime var en milepæl i projektet. Tilstede var også repræsentanter for Søværnets direktorat i Norge og Naval Dynamics, som har designet skibet. Der er indtil videre udført et stort og krævende arbejde. Dette er banebrydende arbejde og demonstrerer Norges ekspertise og innovationskraft. Arbejdet fortsætter nu med yderligere design af skibe og systemer, samt en proces med myndighederne, omkring certificering og regler, der skal være på plads for denne type skibe.

“Dette er et strålende eksempel på, hvordan ny teknologi og effektive grænsebrydende samarbejder bidrager til overgangen til emissionsfri transport. Utroligt inspirerende!” siger Hanna Melander, Sustainability Manager hos DB Schenker Nordics.

DB Schenker og Ekornes har i flere år arbejdet tæt sammen om at etablere miljøvenlige transportløsninger, som en del af logistikken forbundet med produktion og transport af Ekornes’ produkter på verdensplan. I 2017 overførte vi al landtransport i Europa til søfragt. Det medførte en markant reduktion i antallet af lastbiler på vejene og ikke mindst for lokalsamfundet i Sykkylven. I januar 2023 startede DB Schenker en fast rute for biogas til Ekornes mellem Sykkylven og Oslo.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>