For at imødekomme et voksende behov for direkte og personlige digitale oplevelser bruger virksomheder og organisationer i stigende grad virtuelle assistenter og chatbots til at forbedre og strømline interaktionen med deres kunder.
SAS Institute lancerer derfor SAS Conversation Designer, et værktøj til oprettelse af tilpassede chatbots, som en integreret del af SAS Viya dataanalyseplatformen.
Værktøjet bruges allerede i dag, blandt andet til at hjælpe en nonprofit amerikansk organisation med at håndtere en kraftig stigning i svindelofre.
– Med avanceret AI-baseret samtalehåndtering er chatbots og digitale assistenter blevet populære og bruges i mange brancher såsom den finansielle sektor, detailhandel og sundhedspleje. Brugergrænseflader baseret på naturligt sprog letter også dataanalyse, rapportering og visualisering på vores platform SAS Viya, beretter Saurabh Gupta, produktchef for data og analyse hos SAS Institute.
Naturlig sprogbehandling, NLP, er en gren af kunstig intelligens baseret på sprogregler, machine learning og deep learning, som gør det muligt at fortolke sprogets kompleksitet og forstå, hvad brugeren beder om. Svar kan også genereres med naturligt sprog, hvilket forbedrer dynamikken i samtalen mellem menneske og chatbot.
SAS Conversation Designer er integreret med analyseplatformen SAS Viya og kan således interagere med hele økosystemet til SAS Viya. Dette bringer rapportering og visualisering sammen med AI og avanceret dataanalyse. Det letter beslutningstagningen og styrker og strømline samtaler yderligere.
– Chatbots og digitale assistenter er af stor betydning for interaktionen mellem menneske og maskine. De kan blive en central grænseflade til læring, interaktion og beslutningstagning. Efterhånden som de bliver mere almindelige, øges kravene til kvalitet og nøjagtighed også hurtigt. At SAS Conversation Designer er en integreret del af SAS Viya betyder, at vi kan tilbyde vores kunder udviklingsmuligheder med disse digitale ressourcer direkte i miljøet til dataanalyse. Det vil give værdi både for kundernes kunder og som en del af kundernes AI-investeringer, siger Josefin Rosén, AI-ekspert hos SAS Institute Sweden.
AI-botten ViViAN hjælper ofre for identitetstyveri
SAS Institute bruger bl.a. SAS Conversation Designer i et projekt sammen med den amerikanske non-profit organisation Identity Theft Resource Center (ITRC). Den færdige løsning til håndtering af samtaler kaldes ViViAN (Virtual Victim Assistance Network) og er karakteriseret ved følgende tre funktioner :
- At forstå, hvad en bruger skriver ved hjælp af naturlig sproganalyse.
- Håndterer samtaler afhængigt af deres indhold.
- Styring af naturligt sprog for at formulere passende svar.
Formålet med ViViAN er at hjælpe ofre for svindel og identitetstyveri, som er steget eksponentielt under pandemien. Sidste år hjalp ITRC 11.000 mennesker og havde 1,1 millioner besøgende på sit websted.
– Nogle mennesker har brug for at tale med en person, når de søger hjælp. Men vi ved, hvilken lettelse det kan være at få oplysninger om, hvordan man handler, mens man venter på at tale med et menneske. ViViAN kan give sådanne indledende oplysninger og derefter lade en menneskelig rådgiver overtage processen og hjælpe med at genvinde en identitet, udtaler Eva Velasquez, leder af ITRC.
– Ustrukturerede data indeholder oplysninger, der kan være værdifulde for din virksomhed og dine kunder. Brug af samtalebaseret AI og NLP giver forbedret beslutningstagning og mulighed for at opbygge bedre relationer med dine kunder i stadig mere virtuelle miljøer. I tilfældet med ITRC betyder det at give en virtuel livline til flere ofre for kriminalitet, siger Saurabh Gupta.