Ny betalingsløsning bryder bankmonopol
Hjem FINANSIEL Smart Pay betalingsløsning bryder bankmonopol

Smart Pay betalingsløsning bryder bankmonopol

Af Redaktionen

De danske banker har siden tidernes morgen haft monopol på betalinger mellem virksomheder.

Men nu bryder et nyt samarbejde mellem Visma e-conomic og November First deres monopol med betalingstjenesten Smart Pay, hvor virksomheder gennem e-conomic kan godkende og betale leverandørfakturaer – uden at logge ind i netbank.

Smart Pay vurderes til at kunne spare dansk erhvervsliv for godt 1,3 mia. kr. om året.

Grænserne mellem bank og økonomisystem er hastigt ved at blive udvisket på grund af lovgivning og ny teknologi. Nu introducerer Visma e-conomic, virksomheden bag Danmarks førende regnskabsprogram med mere end 160.000 kunder, og betalingsplatformen November First betalingsløsningen Smart Pay. Tjenesten har været undervejs i nogle år og er resultatet af et tæt samarbejde mellem de to softwarevirksomheder, der med en massiv, tocifret millioninvestering i ryggen vil automatisere betaling mellem virksomheder.

Den nye betalingsløsning gør det muligt for mere end hver anden danske virksomhed, som i dag bruger e-conomic som regnskabsprogram, at foretage og bogføre betalinger helt uden at logge ind i netbank. Dermed kan tjenesten spare de små- og mellemstore virksomheder for knap 3,2 mio. arbejdstimer om året på betaling af deres mere end 30 mio. årlige fakturaer, der i kroner og ører kan løbe op i en besparelse på godt 1,3 mia. kr. om året.

Bankerne har historisk set haft monopol på betalingstransaktioner mellem virksomheder via netbank, men med en fintech-løsning som Smart Pay bliver bankernes monopol nu brudt.

“Ved betaling af en faktura i banken medfølger en lang liste af tidskrævende opgaver, der skal gennemføres. Med Smart Pay kan virksomheder nu udenom netbank godkende og betale leverandørfakturaer direkte i e-conomic, hvor de automatisk bliver bogført og afstemt med banken ved hjælp af få klik. Processen bliver helt op til 75 pct. hurtigere og billigere sammenlignet med almindelige manuelle processer,” siger Lars Engbork, adm. direktør i Visma e-conomic. Han fortsætter:

“Perspektivet, behovet og betydningen af Smart Pay kan blive rigtig stort for dansk erhvervsliv, og det er vores vigtigste strategiske satsning i 2022. Udover eksempelvis at give en 20-40 pct. besparelse på udenlandske betalinger i forhold til bankernes listepriser, håber vi på, at vi kan skubbe til markedet. Her vil vi særligt gerne inspirere de danske små- og mellemstore virksomheder til at gøre op med dyre, fejlbehæftede og tidskrævende betalingsløsninger og søge nye veje. Det vil mindske fejl og frigøre store mængder tid til virksomhederne og dermed forøge dansk erhvervslivs konkurrenceevne.”

Ny betalingsløsning bryder bankmonopol

Lars Engbork och Mikael Nilsson

Lars Engbork understreger desuden, at Visma e-conomic og November First i tæt samarbejde er lykkedes med at udarbejde en betalingsløsning uafhængig af netbank, der hverken går på kompromis med sikkerhed, kontrol eller tryghed.

Ifølge direktør for Copenhagen FinTech, Thomas Krogh Jensen, illustrerer lanceringen af Smart Pay, at det danske fintech-miljø står et stærkt sted:

”Samarbejdet mellem Visma e-conomic og November First rammer ned i en global trend og er endnu et godt eksempel på, at Danmark og Norden lige nu er stedet, man skal kigge til og lære fra, når det gælder digitalisering af SMV’ere med finansiel teknologi.”

Øget effektivitet og transparens på et tåget marked

Den traditionelle betalingsproces for små og mellemstore virksomheder er udover tidskrævende arbejdsgange i dag præget af uigennemsigtige omkostninger og høje gebyrer. Derfor ved virksomheder ikke, hvor meget de reelt betaler for deres transaktioner. Sådan lyder det fra CEO og stifter af November First, Mikael Nilsson, der fremhæver Smart Pays optimering og transparens.

“Det er de færreste virksomheder, der er opmærksomme på omkostningerne ved at foretage betalinger, da de ofte er skjulte, og der i høj grad mangler transparens. Det skaber en unødigt fordyrende proces for de små og mellemstore virksomheder, der både bruger for lang tid og for mange penge på betalinger i dag. Med Smart Pay har vi effektiviseret betalingsflowet og synliggjort, hvad den enkelte betaling koster,” siger Mikael Nilsson og fortsætter:

“Det har taget os nogle år at komme hertil, hvor vi i dag kan introducere Smart Pay sammen med Visma e-conomic. Det er en kæmpe milepæl for November First. Vi er lykkedes med vores mission om at give danske virksomheder en forenkling af deres hverdag og en forbedring af deres bundlinje. Det er et fantastisk eksempel på, hvordan dansk fintech og samarbejde omkring digitalisering kan øge produktiviteten i vores samfund.”

Smart Pay-servicen er en fintech-løsning integreret direkte i e-conomic, som fungerer uafhængigt af, hvilken bank man benytter. Smart Pay kan benyttes fra start 2022 og er gratis at aktivere. Virksomheder betaler kun for de betalinger, der gennemføres hver måned.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>