Verdenspremiere på Hyundai IONIQ 6
Hjem LOGISTIK/ TRANSPORT Verdenspremiere på den nye Hyundai IONIQ 6

Verdenspremiere på den nye Hyundai IONIQ 6

Af Redaktionen

Den helt nye IONIQ 6, med ekstremt sportsligt udseende og lav vindmodstand, har netop haft verdenspremiere.

IONIQ 6 er Hyundais anden fuldt ud elektriske bil og byder bl.a. på lynhurtig opladning og en rækkevidde på omkring 610 km.

Ligesom IONIQ 5 er IONIQ 6 bygget på Hyundais E-GMP-platform, der både sikrer lynhurtig opladning fra 10 til 80% på bare 18 minutter samt en lang akselafstand. Karrosserilinjen er samtidig ekstremt aerodynamisk og vindmodstandskoefficienten er kun 0,21, hvilket er blandt de laveste i markedet.

Dimensionerne på den helt nye IONIQ 6 er 4855 mm lang, 1880 mm bred og 1495 mm høj. Dette er fordelt på en for segmentet unik 2950 mm akselafstand, hvilket giver bilen meget korte udhæng for og bag og sikrer optimale køreegenskaber.

Verdenspremiere på Hyundai IONIQ 6Indvendig luksus med fokus på bæredygtighed

Indvendigt integrerer det smukke designs rene overflader og enkle linjer med omhyggeligt behandlede førsteklasses materialer for at skabe en luksuriøs og minimalistisk kabine. Som det kendes fra IONIQ 5, er flere elementer og berøringsflader i interiøret på den nye IONIQ 6 også genbrugsmaterialer. Betjening og aflæsning af alt fra hastighed til navigationsvejledning m.m. sker let på de to store 12” skærme, hvoraf den ene naturligvis styres med touch-funktion.

To batteristørrelser

IONIQ 6 kommer med to batteristørrelser på hhv. 53 kWt og 77.4 kWt. Som standard er begge batteristørrelser koblet op på en elmotor, som sidder på bagakslen, hvorfor IONIQ 6, ligesom IONIQ 5, er baghjulstrukket. Ved batteriet på 77.4 kWt er det muligt også at tilvælge én forakselmonteret elmotor, således bilen får firehjulstræk og en samlet systemydelse på hele 239 kW samt hele 605 nm. Det bringer IONIQ 6 fra 0-100 km/t på blot 5.1 sek.

Med batteristørrelsen på 77,4 kWt, baghjulstræk og de standardmonterede 18” alufælge har IONIQ 6 en rækkevidde på omkring 610 km. Det er ikke kun den store batteripakke, der imponerer med sin effektivitet. Den mindre batteripakke på 53 kWt har f.eks. et af de laveste energiforbrug på markedet med blot 14 kWt/100 km.

Lynhurtig ladning – fra 10 til 80% på bare 18 minutter

Takket være E-GMP tilbyder IONIQ 6 opladning med henholdsvis 400 og 800 volt. Med 800 volt kan IONIQ 6 lynlade fra 10 til 80% på bare 18 minutter.

Endvidere tilbydes en unik opkoblingsteknologi. Via V2L-teknologi og et kraftigt 230 volt-stik har man nemlig mulighed for at trække strøm ud af bilens højspændingsbatteri til eksempelvis opladning af en el-cykel. Systemet kan endda bruges til at oplade en anden elbil. Passagerne kan også nyde godt af V2L funktion, der er nemlig en 230V stikkontakt ved bagsæder, således at det f.eks. er muligt at tilslutte en bærbar computer.

Med IONIQ 6 fortsætter Hyundai elbil-succesen. IONIQ 6 lanceres i Danmark i 2023, men forsalget starter allerede i efteråret 2022.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>