Øget digitalisering kan bidrage til overskud i byggebranchen
Hjem UNDERSØGELSE Ny rapport: Øget digitalisering kan bidrage til overskud i byggebranchen

Ny rapport: Øget digitalisering kan bidrage til overskud i byggebranchen

Af Redaktionen

I en ny rapport fra konsulentvirksomheden Radar analyseres digitaliseringens udfordringer og drivkræfter for den nordiske byggebranche.

En konklusion er, at manglen på prognosestøtte spreder projektrisici på flere niveauer.

Samtidig kan virksomheder opnå store overskud gennem øget digitalisering. Men så kræves interne ændringer og øgede investeringer i it, skriver rapportforfatterne.

Niveauet af digital modenhed i byggesektoren er blandt de laveste sammenlignet med andre brancher. Samtidig er der uenighed i branchen om, hvad der menes med digitalisering. IoT og sensorer er for eksempel længe blevet hyldet som teknologier med stort potentiale i byggeriet, men alligevel mener 84 procent af de nordiske byggefirmaer, at disse ikke tæller som digitalisering. 68 procent af de danske virksomheder mener dog, at byggesektorens processer kan automatiseres og at automatisering er en del af digitaliseringen.

Øget digitalisering kan bidrage til overskud i byggebranchen

Anders Holm Jørgensen

– Indførsel og anvendelse af ERP-systemer og dermed automatisering er tilsyneladende fortsat genstand for intern usikkerhed. Undersøgelsen viser, at det fortsat kun er ca. halvdelen (54 %) af de danske virksomheder der har et ERP-setup, og 46 procent af de adspurgte er usikre på, om det er en afgørende del af digitaliseringen. Det er interessant set i sammenhæng med at automatisering ifølge undersøgelsen er set som en del af digitaliseringen, er højt prioriteret og at ERP, er et forretningsmæssigt særdeles profitabelt sted at starte sin digitaliseringrejse i forhold til automatisering og projektstyring, forklarer Anders Holm Jørgensen, landechef hos UNIT4.

Ser vi på virksomhedernes digitale support i de forskellige lande, er Danmark også det nordiske land, hvor flest virksomheder er utilfredse. 14 procent af danske virksomheder mener, at deres system ikke giver dem den digitale støtte, de har brug for. Det kan til dels skyldes at mange anvender såkaldt legacy systemer, altså forældede løsninger.

Men det er ikke kun i Danmark at byggebranchen oplever den udfordring. Rapporten viser, at syv ud af ti entreprenørvirksomheder i Norden ikke får den digitale systemsupport, der er nødvendig for deres drift. Endnu flere, 76 procent, mener, at rentabiliteten kunne øges allerede i dag ved hjælp af den teknologi, der er på plads. Der mangler digital understøttelse i kerneprocesserne, som påvirker virksomhedernes mulighed for at se fremtidige omkostninger, indtægter og ændringer i disse flows. Det, der derimod opleves at fungere bedre, vedrører håndteringen af ​​projekter som administration, rapportering, dokumentation, men også dele, der ofte er knyttet til de faktiske fysiske bygninger eller arbejdspladser som ID06, personalelogs og tidsrapportering.

– Anvendt rigtigt er automatisering både en katalysator for øget effektivitet og avanceret forretningsudvikling. Driveren for digitalisering er automatisering af processer. Det mener 57% procent af de danske byggevirksomheder. Rapporten viser endvidere at 8 ud af 10 virksomheder fokuserer på at systemstøtte faktureringsprocessen samt tidsopsamling i projekter. Paradoksalt nok siger de samtidigt, at disse to indsatser ikke regnes for at digitalisere. Man kunne fristes til at tænke at den pragmatisme, som driver byggebranchen også er gældende her. Så tankeganger er: Vi har svært ved at drive digitaliseringen, så vi gør det vi mener er næstbedst. Vi knopskyder systemunderstøttelse hvor vi mener det kan skabe en værdi. Det er dog på ingen måde løsningen, siger Anders Holm Jørgensen, landechef hos UNIT4.

Rapporten advarer om dominoeffekt, når byggefirmaernes digitale systemer ikke kan give den rette prognoseunderstøttelse. Risikoen i byggeprojekter overføres herefter til anden og tredjepart.

– Som omdrejningspunkt for byggedriften er forretningssystemerne en vital del af IT og en kritisk komponent for forretningen. Inden for byggesektoren kan vi se, at et mindretal af virksomhederne anser sig selv for at have den støtte, som virksomheden har brug for fra deres digitale systemer. Ikke engang 30 procent af de nordiske virksomheder anser sig selv for at have det, siger Anders Holm Jørgensen.

22 procent af de nordiske virksomheder angiver, at teknologien er deres største udfordring med digitalisering og 16 procent angiver, at det er ressourcerne, budgettet eller kompetencen, der er udfordringen. 11 procent siger, lidt overraskende, at de slet ikke har nogen udfordringer med at fortsætte deres digitaliseringsrejse. Blandt norske virksomheder er der en lidt højere andel, der anser selve teknologien for at være udfordringen, mens danske virksomheder ser både organisation og teknologi som udfordringer. Den største udfordring har dog at gøre med virksomhederne selv.

Særligt virksomhedernes kultur er en bremseklods. Her viser tallene fra Danmark at 51 procent mener at netop organisationskulturen er en udfordring for virksomhedens digitalisering. I takt med at byggebranchen bliver mere digitaliseret, står organisationer over for nye udfordringer med at interagere med forretningsprocesser og centrale systemer. At koordinering mellem enheder opfattes som det område, hvor man i dag har den mindst fungerende støtte, er derfor problematisk.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>