Danske Ønskeskyen igangsatte i april en massiv international satsning.
Målet er at generere omsætning for 100 millioner kroner til udenlandske webshops inden udgangen af 2023 og 5 milliarder kroner i omsætning om tre år.
Den digitale platform Ønskeskyen, hvor man opretter og deler ønsker med familie og venner, indledte i april 2023 en international ekspansionsstrategi. Konceptet er under navnet GoWish rullet ud i lande som USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige samt i Norge, hvor det hedder Ønskeskyen. Den strategiske satsning kommer efter et rekordregnskab i 2022, hvor virksomheden havde en bruttofortjeneste på 21 millioner kroner. Det er en stigning på 556 procent på to år.
Syv måneder efter lanceringen har Ønskeskyen fået 1.850.000 brugere udenfor Danmark, og i USA anvender mere end 850.000 personer nu tjenesten. Alene i perioden 1.-20. november fik GoWish 400.000 nye brugere i USA, og lige nu ligger GoWish nummer 9 over Top Free Apps hos Apple i kategorien Lifestyle. Samlet har udenlandske brugere oprettet over 26 millioner gaveønsker i systemet, hvor partnerbrands som Adidas, H&M, IKEA, Nike og Sephora findes.
– Vi er positivt overrasket over modtagelsen i mange af de lande, vi har lanceret GoWish. Ingen af os havde turde håbe på så mange brugere og så mange ønsker oprettet i systemet – især fra USA, som virkelig har taget godt imod vores koncept, fortæller Casper Ravn-Sørensen, der er CEO i Ønskeskyen.
Niels Ralund, der er E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, ser Ønskeskyens ekspansion som et lovende projekt.
– Jeg har fulgt dem helt fra starten, og jeg synes, at de har et virkelig godt koncept, som de har formået at eksekvere godt og professionelt på. Ønskeskyen er jo et udbredt fænomen hos danskerne, så at de nu går på togt udenfor landets grænser, har jeg meget sympati for. Mange danske virksomheder, som går internationalt, klarer sig godt, så hvis Ønskeskyen får iværksat den rigtige salgs- og markedsføringindsats, er jeg sikker på, at de nok skal lykkes, og de foreløbige tal tyder på, at de er på rette vej, siger Niels Ralund.
Lovende partnerskab i Sverige
Kicks Group, der forhandler makeup og skønhedsprodukter, og som er del af Matas-koncernen, indgik i september partnerskab med GoWish. Med samlet mere end 50.000 oprettede ønsker ser Kicks allerede aftalen som en succes.
I Danmark har Ønskeskyen fået en dominerende position for at dele ønsker, ikke kun til jul, men året rundt. Vi oplever fra vores brugere, at Ønskeskyen løser en reel udfordring omkring det at holde styr på og dele ønsker med venner og familie, derfor er de glade for denne løsning. Det var årsagen til, at vi valgte at indgå samarbejde med virksomheden, siger Peter Hestbæk, Head of Digitale Sales and Marketing, Matas og uddyber:
– Ønskeskyens resultater i Danmark taler for sig selv, og vi vurderer, at de samme forudsætninger er til stede i Norge og Sverige, hvor de også her hjælper brugerne med at styre deres ønskelister. Derfor vil vi gerne ind som en aktiv partner tidligt i processen.
Gavegenerator som vækstmotor
Målet for GoWish er om tre år at have 35-40 millioner brugere på verdensplan. Allerede i år skal der genereres over 100 millioner kroner i omsætning for udenlandske webshops. Det tal skal vækste til 5 milliarder kroner indenfor de næste tre år.
– Vi lancerede en ny app i februar, og i september præsenterede vi den nye gavegenerator, hvor brugeren kan finde inspiration til egne gaveønsker. Konceptet, som ikke findes noget andet sted i verden, er allerede blevet en gigantisk succes i Danmark. Den er allerede lanceret i USA, og funktionen vil uden tvivl fungere som løftestang til at indfri de massive og ambitiøse vækstmål, som vi har opstillet, siger Morten Bjørn Mortensen, der er COO i Ønskeskyen.