Sådan skræddersyr du teknikken til dine medarbejdere
Hjem NYHEDER Sådan skræddersyr du teknikken til dine medarbejdere

Sådan skræddersyr du teknikken til dine medarbejdere

Af Redaktionen

Vores tekniske behov ændrer sig i takt med, at arbejdslivet bliver mere fleksibelt.

For at kunne give medarbejderne den rigtige teknik, er det vigtigt at forstå deres behov, men også hvordan de adskiller sig fra hinanden.

Her er Polys bud på, hvordan forskellige medarbejdertyper kan hjælpe dig til at vælge de bedste tekniske løsninger.

Arbejde er ikke længere et sted, men noget du udfører. I dag er det ikke en selvfølge, at arbejdet foregår på kontoret i et afgrænset tidsrum. Arbejdslivet er under hastig forandring, og det er blevet langt mere flydende, hvordan vi definerer en arbejdsplads. De medarbejdere, som har arbejdet hjemme i det seneste år, har fx måttet arbejde i et udfordret lydmiljø, og ofte i konkurrence med alt fra støjende teenagere til livlige kæledyr.

Sælgeren, som konstant er på farten, har måske brug for let udstyr som fungerer i et miljø med meget baggrundsstøj. Mens den faste medarbejder i et åbent kontormiljø har helt andre udfordringer. Her er der måske brug for et headset, som kan bruges i mange timer, reducerer støj og som hurtigt kan flyttes rundt mellem flere enheder.

Pehr Börjesson fra Poly har mange års erfaring fra it-branchen. Han ser teknikken som en af de vigtigste forudsætninger for, at medarbejderne kan udføre deres arbejde, uanset hvor og hvordan de arbejder.

– Hos Poly ved vi godt, at det kan være en stor udfordring at indkøbe udstyr i en virksomhed. Derfor har vi taget udgangspunkt i forskellige jobfunktioner og set på, hvilke udfordringer de har. Det er blevet til seks personaer, som kan hjælpe med at kortlægge behovet hos forskellige typer medarbejdere. Ved at identificere hvilke persontyper der er på arbejdspladsen, kan vi hjælpe med at skabe det arbejdsmiljø og den teknik, som passer til deres individuelle behov. Det er ikke én løsning, som passer til alle, siger Pehr Börjesson.

– Det er meget vigtigt at tage udgangspunkt i den enkelte medarbejderes behov. Flere af vores studier har vist, at udstyret bliver brugt mere, hvis medarbejderen selv har været med til at vælge det. Den dyreste teknik er den, der aldrig bliver brugt, siger Pehr Börjesson.

Sådan skræddersyr du teknikken til dine medarbejdereNår I inddrager medarbejderne i valget af teknik, så øger I sandsynligheden for at træffe de rigtige valg. Gå ikke ud fra, at ens løsninger passer til alle, for vi er alle forskellige og har forskellige behov. Nogle foretrækker fx et stort headset, mens andre synes, at det ødelægger frisuren. Alle behov skal være i fokus, for at skabe de bedst mulige arbejdsbetingelser. Mennesker er forskellige og det er deres behov også.

– Mange virksomheder har fokus på at være en attraktiv arbejdsplads. Og her er det en forudsætning at kunne tilbyde medarbejderne det bedst mulige tekniske udstyr. Det fleksible arbejde er kommet for at blive, og det kræver den rette teknik, for at fungere problemfrit, siger Pehr Börjesson.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>