Elgiganten tangerer rekordår og ekspanderer kraftigt
Hjem TELEKOMMUNIKATION Elgiganten tangerer nu rekordår og ekspanderer kraftigt

Elgiganten tangerer nu rekordår og ekspanderer kraftigt

Af Redaktionen

Elgiganten præsenterer et årsregnskab på niveau med det foregående år, der var det bedste nogensinde.

Det sker på et marked, der i løbet af perioden er faldet markant.

Med afsæt i det solide resultat vil Elgiganten øge investeringerne med bl.a. 10 nye varehuse i løbet af de næste to år. Målet er endnu større markedsandele. Elgiganten vil også lancere et nyt Outlet-koncept, der yderligere styrker bæredygtighedsindsatsen.

Som det øvrige marked blev Elgigantens corona-udfordringer i 2021-2022 fulgt af yderligere udfordringer med bl.a. inflation og høje renter. Alligevel har Elgiganten i regnskabsåret maj 2021 til og med april 2022 haft en omsætning i Danmark på 7.077 milliarder kroner med et overskud på 131,4 millioner kroner før skat. Det er på niveau med året før, der var Elgigantens bedste nogensinde.

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten: ”Det er et meget tilfredsstillende resultat i et marked med udfordringer. Ikke mindst fordi vi i perioden har investeret kraftigt i fremtiden og står godt rustet til at konsolidere vores position som markedsleder i Danmark. Det er ekstra vigtigt, fordi vi forventer, at krisen med afmatning og lavere købekraft hos forbrugerne samt de globale udfordringer med leverancer, vil fortsætte i resten af 2022 og ind i 2023. Det kommer naturligvis også til at påvirke Elgiganten i den kommende tid, men vi ser tingende i et længere perspektiv og fortsætter med fx at åbne nye varehuse og styrke logistikken på levering.”

Kundetilfredshed er nøglen til succes

Elgiganten styrker kontinuerligt sin markedslederposition gennem investeringer, der samlet set giver kunderne bedre valgmuligheder, rådgivning, service og levering.

Elgiganten tangerer rekordår og ekspanderer kraftigt

Peder Stedal, adm. direktør, Elgiganten

Peter Stedal: ”Vi er meget stærke både på fysiske butikker og onlinesalg, og den kombination er nøglen til, at det går godt. Kunderne kan godt lide, hvor ubesværet de kan kombinere online-handel med fysiske butikker, når de køber hos os. Man kan fx bestille online, eller liveshoppe og hente lokalt. Man kan bytte i et varehus, selvom man har bestilt online og i det hele taget nemt komme i kontakt med os. Det styrker kunderelationen og vores mulighed for at give god rådgivning. Kundetilfredshed er motoren i vores succes. Den stiger støt og ligger nu rekordhøjt på næsten 95%. Det er jeg meget stolt af.”

Nye varehuse og et nyt outletkoncept

De kommende to år vil byde på minimum 10 nye varehuse og udvidelse samt modernisering af flere af de eksisterende, samtidig med at der kommer endnu mere fokus på bæredygtighed. I år byder også på et helt nyt koncept i form af et outletvarehus, hvor returprodukter og demomodeller sælges til en lavere pris. På den måde vil Elgiganten sikre, at alle produkter bliver solgt og brugt og reducere spild.

”Elgigantens strategi er at benytte vores stærke position til at give endnu bedre kundeoplevelser og grønnere valgmuligheder og dermed sikre en langsigtet succes. Vi kommer til at vinde markedsandele i de kommende år generelt men især også på køkkener og B2B. Billedlig talt kan man sige, at vi ikke bygger læhegn, vi bygger vindmøller,” siger Peder Stedal.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>