To ud af tre virksomheder forventer at opfylde vækstmål for 2023 – men pessimisme inden for telekommunikation
Hjem UNDERSØGELSE To ud af tre virksomheder forventer at opfylde vækstmål for 2023 – men pessimisme inden for telekommunikation

To ud af tre virksomheder forventer at opfylde vækstmål for 2023 – men pessimisme inden for telekommunikation

Af Redaktionen

Trods krig og et ustabilt globalt marked regner to tredjedele af de danske virksomheder med at opfylde deres vækstmål for 2023.

Det viser undersøgelsen ”European Growth Study 2023” fra konsulenthuset Simon-Kucher.

Dermed ser 2023 ud til at blive et år, hvor en betydeligt større andel af de danske virksomheder indfrier deres egne forventninger til omsætning, indtjening og vækst, end det var tilfældet i 2022.

Ser man på brancher på europæisk plan, er pessimismen imidlertid mest udtalt inden for telekommunikation. Her forventer 44 procent af de europæiske virksomheder at opnå en 2023-vækst i indtjening, der er lavere end forudsagt i deres egne vækstmål. 58 procent forventer, at de ikke opfylder deres salgsmål for 2023.

De primære hindringer for vækst er ifølge undersøgelsens danske respondenter inflation (angivet af 42 procent af virksomhederne), den politisk ustabile situation med bl.a. krig i Ukraine (41 procent), mangel på kvalificeret arbejdskraft (41 procent) og energikrise (40 procent).

– Trods alle disse udfordringer ser de danske virksomheder overordnet positivt både på deres nuværende performance og på den kommende tids udvikling. Men samtidig tyder vores undersøgelse på, at en del af virksomhederne holder igen, hvad angår innovation, teknologisk udvikling og marketing. Der er en tendens til, at man holder sig til de kendte forretningsområder og markeder, hvilket er forståeligt i en tid præget af usikkerhed. Vores undersøgelse peger i retning af, at de succesrige virksomheder også er de mest innovative. Derfor bør man i enhver virksomhed være opmærksom på at udvikle sin forretningsmodel, så den sikrer optimalt udbytte af den produkt- og serviceportefølje, man udbyder, siger senior partner Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher.

Pris er den vigtigste faktor

Undersøgelsen fra Simon-Kucher viser, at de danske virksomheder anser prissætning for at være den vigtigste faktor, når det handler om at skabe fremtidig vækst i omsætning og indtjening. 42 procent af virksomheder angiver pris som en vigtig vækstfaktor. I en tilsvarende undersøgelse fra 2021 var det kun 27 procent, der pegede på pris som en vigtig faktor for vækst.

To ud af tre virksomheder forventer at opfylde vækstmål for 2023 – men pessimisme inden for telekommunikation

Nicolai Broby Eckert

– Den markante stigning er et udtryk for, at situationen er en helt anden i dag end for to år siden. I 2021 havde en stor del af den danske befolkning ikke oplevet inflation af betydning i deres levetid. Derfor var der blandt forbrugerne slet ikke den samme accept af prisreguleringer, som der er nu. Og i erhvervslivet var der ikke den samme bevidsthed om vigtigheden af at foretage prisreguleringer, siger Nicolai Broby Eckert.

Mens pris udpeges som primær vækstfaktor af betydeligt flere i år end i 2021, angives ”salg” af 33 procent i år mod 50 procent i 2021.

Med andre ord prioriterer mange virksomheder at indhente stigende omkostninger gennem prisreguleringer frem for vækst i volumen.

Der er dog stadig mange virksomheder, som prioriterer salg højere end marketing, men det er ifølge Nicolai Broby Eckert en risikabel prioritering.

– Den aktuelle undersøgelse peger på, at man i en langt større andel af de succesrige virksomheder prioriterer marketing højt selv i økonomisk pressede tider, end det er tilfældet i virksomheder, som ikke har succes. Den tendens er i tråd med, hvad vi har set i tidligere undersøgelser: De virksomheder, som fokuserer på marketing og andre kommercielle discipliner, klarer sig ofte bedst.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>